ساتیشو

درد کیسه صفرا کجاست؟ راه‌ های شناخت و درمان آن

elarah

الهه

۱۰ خرداد ۱۴۰۲

علاقه مند به مدل و استایل

عناوین اصلی این مقاله

دوره آموزش گلدوزی

درد کیسه صفرا مربوط به اندام کوچکی می­شود که زیر کبد قرار دارد. این درد که معمولا به­خاطر به­وجود آمدن سنگ و مسدود شدن یکی از مجراها رخ می­دهد، می­تواند باعث ایجاد اختلال در سیستم گوارشی بدن شود.

اما سوال اینجاست که وظیفه کیسه صفرا چیست و چه دلایلی پشت دردهای این اندام وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات قرار است تا در این مقاله در مورد وظایف کیسه صفرا و بیماری­های آن با شما صحبت کنیم.

همچنین قصد داریم تا توضیح کاملی در رابطه با علائم درد کیسه صفرا و روش­های درمان آن خدمت شما ارائه دهیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه بمانید.

کیسه صفرا چیست و چه وظایفی دارد؟

کیسه صفرا اندامی است که نقش پر رنگی در عملکرد صحیح سیستم گوارشی بدن ایفا می­کند. زیرا وظیفه دارد صفرای تولید شده توسط کبد را در خود ذخیره کرده و به گوارش چربی­های مواد غذایی بپردازد.

به­همین­دلیل زمانی که این اندام قادر به انجام وظایف خود نباشد، کل سیستم گوارشی مختل شده و بیمار متحمل دردهای شدیدی می­شود.

چه عواملی موجب اختلال در عملکرد کیسه صفرا می­شوند؟

تنها عاملی که موجب بیماری کیسه صفرا می­شود، تغذیه ناسالم و سبک زندگی اشتباه است. پس می­توان گفت که داشتن اضافه ­وزن، مصرف غذاهای چرب و کم تحرکی در بروز دردهای کیسه صفرا دخیل هستند.

از این رو توصیه ما این است که بین وعده­های غذایی خود فاصله زیادی نیندازید. همچنین بهتر است تا مصرف چربی را کاهش داده و از رژیم­های غذایی که باعث پایین آمدن سریع وزن می­شوند به­شدت خودداری کنید.

درد کیسه صفرا چه علائمی دارد؟

اگر بخواهیم در رابطه با درد کیسه صفرا و علائم آن صحبت کنیم، بهتر است تا اشاره­ای به دردهای ناحیه بالا و سمت راست شکم داشته باشیم.

همچنین باید گفت که احساس درد شکم بعد از مصرف غذاهای چرب می­تواند یک نشانه دیگر از اختلال در عملکرد کیسه صفرا باشد.

به­همین­دلیل بهتر است که بعد از مشاهده این علائم و زرد شدن پوست و صلبیه چشم در اسرع وقت برای درمان اقدام کنید.

دلیل این توصیه این است که در صورت نادیده­گرفتن این نشانه­ها، متحمل دردهای شدیدی در ناحیه شکم، شانه راست و حتی کمر خود خواهید شد.

درد کیسه صفرا و عوارض آن

بزرگ­ترین عارضه این دردها به­وجود آمدن سنگ کیسه صفرا است که این سنگ­ها نتیجه رسوب­کردن کلسترول و بیلی­روبین هستند.

افزایش غلظت کلسترول باعث می­شود تا میزان کلسترول ورودی از کبد به کیسه صفرا افزایش یافته و در مجاری این اندام رسوب کند.

بیشتر ببینید
چگونه برای عید شیک و زیبا به نظر برسیم ؟

همچنین باید اضافه کرد که بیلی­روبین به­عنوان رنگدانه­ای شناخته می­شود که از تجزیه هموگلوبین در گلبول­های قرمز به­وجود می­آید.

اگر میزان غلظت این رنگدانه بر اثر عفونت مجاری صفرا افزایش یابد، امکان تشکیل سنگ صفرا و مسدود شدن این مجاری­ها بالا رفته و فرد دچار دردهای شدید در ناحیه شکم و زیر کبد خود می­شود.

چه کسانی در معرض ابتلا به بیماری­های مربوط به کیسه صفرا هستند؟

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، بزرگ­ترین عامل تاثیرگذار در ابتلا به بیماری­های کیسه صفرا، تغذیه ناسالم و سبک زندگی نادرست است.

به­همین­دلیل می­توان نتیجه گرفت که فرقی نمی­کند این تغذیه و سبک زندگی مربوط به یک نوجوان باشد یا یک فرد بالغ، مهم این است که با رعایت نکردن نکات مرتبط با سلامتی، همه افراد در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.

با روش­های درمان درد کیسه صفرا آشنا شوید.

حال که شما را با دردهای کیسه صفرا و علت­های به­وجود آمدن آن آشنا کردیم، نوبت به بررسی روش­های درمان آن می­رسد.

از این رو اگر در تهران یا دیگر شهرستان‌ها هستید در رابطه با درد کیسه صفرا به دکتر گوارش تهران مراجعه نمایید. زیرا روش­های تشخیص و درمان این بیماری حساس و تخصصی هستند.

این روش­ها شامل عکس­برداری و سونوگرافی می­شوند که در ادامه به تشریح و توضیح تک­تک آنها خواهیم پرداخت.

از چه روش­های برای تشخیص سنگ کیسه صفرا استفاده می­کنند؟

برای تشخیص سنگ­های موجود در کیسه صفرا و بررسی میزان آسیب­های وارد شده به آن از سونوگرافی ناحیه شکمی، سی­تی اسکن شکم، اندوسکوپی و کولونوسکوپی استفاده می­کنند.

سونوگورافی ناحیه شکمی

در این روش با استفاده از امواج فراصوت اقدام به تصویربرداری از کبد و کیسه صفرا می­کنند. البته لازم به ذکر است که علاوه­بر موارد گفته­شده، تصویر طحال، کلیه­ها و پانکراس هم از طریق این روش ثبت خواهند شد.

 سی­تی اسکن شکم

در روش سی­تی اسکن به­جای استفاده از امواج فراصوت از اشعه X استفاده می­کنند که این اشعه می­تواند تصویر مقطعی از شکم تهیه کند.

اندوسکوپی

اندوسکوپی روشی است که در آن از یک لوله باریک کمک می­گیرند تا وارد بدن شده و تصویر دقیق­تری از شرایط شکم ثبت شود. این روش معمولا برای غده­های بدخیم، تشخیص سنگ در مجاری کیسه صفرا و بارک­شدن این اندام کاربرد دارد.

کولونوسکوپی

هدف از ابداع این روش، تصویربرداری از مجاری صفرا است که این تصویربرداری به­کمک پرتو ایکس انجام گرفته و نتیجه دقیق­تری نسبت ­به آزمایش­های عملکرد کبد دارد.

هر آنچه که باید از عمل جراحی کیسه صفرا بدانید.

زمانی که صحبت از عمل جراحی کیسه صفرا به­میان می­آید، این نکته را در نظر داشته باشید که بود و نبود این اندام اختلال زیادی در سیستم گوارشی انسان وارد نمی­کند.

بیشتر ببینید
راهکارهایی موثر برای درمان استرس و اضطراب

به­همین­دلیل هنگام عمل جراحی کیسه صفرا این اندام را به­صورت کامل از بدن خارج می­کنند. در نتیجه این عمل، کبد به­طور مستقیم صفرا را وارد روده­ها کرده و عملیات گوارش را بدون اختلال ادامه می­دهد.

اما سوال اینجاست که کدام یک از روش­های جراحی کبد از بقیه مناسب­تر هستند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است تا شما را با 3 روش جراحی کیسه صفرا آشنا کنیم.

کولسیستکتومی باز

این روش جراحی برای زمان­هایی کاربرد دارد که التهاب و میزان آسیب­های وارد شده به کیسه صفرا خیلی زیاد باشد. به­طوری که برای انجام این جراحی برش نسبتا بزرگی در سمت راست و بالای شکم ایجاد می­کنند.

کولسیستکتومی لاپارسکوپی

خلاف آنچه در رابطه با کولسیستکتومی باز گفتیم در این روش هیچ نیازی به ایجاد برش­های بزرگ روی شکم وجود ندارد. بلکه عملیات جراحی با ایجاد چند برش کوچک روی شکم شروع شده و با وارد کردن ابزار جراحی داخل بدن و خارج­کردن کیسه صفرا پایان می­یابد.

کولسیستکتومی با ربات جراح

آخرین روش جراحی که امکان دخالت پزشک را به حداقل می­رساند، استفاده از ربات­های جراح است. در این روش که میزان خطای انسانی به­ حداقل می­رسد، با ایجاد یک برش کوچک روی شکم، تجهیزاتی که به لیزر مجهز هستند را وارد بدن کرده و اقدام به جداسازی کیسه صفرا می­کنند.

درد کیسه صفرا که معمولا در ناحیه بالا و راست شکم اتفاق می­افتد، موجب می­شود که فرد احساس تهوع و استفراغ کرده و به تب­ولرز دچار شود.

در چنین شرایطی احتمال اینکه مجرای کیسه صفرا بیمار دچار سنگ شده باشد بسیار زیاد است. به­همین­دلیل بهتر است با دنبال­کردن یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی درست از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.

دلیل این توصیه ارتباط مستقیمی با نشانه­های این بیماری دارد. به­طوری که در بیشتر مواقع بعد از خوردن یک غذای چرب، درد بیمار در ناحیه راست شکم بیشتر شده و فرد چاره­ای به­جز مراجعه به متخصص ندارد.

پس اگر شما هم جزء افرادی هستید که هیچ اهمیتی به میزان مصرف کلسترول و فقدان فیبر در رژیم غذایی خود نمی­دهید، بهتر است تا نسبت به این انتخاب تجدید نظر کنید.

به این ترتیب دیگر نیازی به جراحی کیسه صفرا و خارج­شدن آن از بدن خود نداشته و عمل گوارش در بدن شما با کیفیت بیشتری انجام می­گیرد.

 

مطالب مرتبط

امتیازدهی

3/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه ها