چیدمان دکوراسیون منزل کوچک

شاید هنوز هم صاحبان خانه‌های نقلی و کم‌متراژ تصور کنند که چیدن منزل به سبک دلخواه یک معمای لاینحل به نظر می‌آید، اما بد نیست بدانید که علم معماری داخلی با شگردهای خاص خود می‌تواند از فضاهای کوچک دکوراسیون‌هایی جذاب و شگفت‌آور حاصل کند. همه چیز بستگی به ایده‌سازی و خلاقیت شما دارد، یک خانه بزرگ به دست یک دیزاینر غیرحرفه‌ای ممکن است به فضایی شلوغ و خفه‌کننده تبدیل شود و یک خانه کوچک با طراحی هوشمندانه و رعایت اصول معماری فضایی دلباز به نظر خواهد آمد. در این مطلب درمورد دکوراسیون منزل کوچک نکاتی را با هم می‌خوانیم که به شما در چیدن هرچه بهتر فضای آپارتمان‌تان کمک بسزایی خواهد کرد. با ما همراه باشید.

این 5 نکته را رعایت کنید تا چیدمان تاثیرگذارتری داشته باشید:

در ابتدای کار این مساله را بدانید که داشتن یک فضای کوچک نباید شما را از خانه رویایی‌تان دور کند و برای زیباتر کردن فضای موجودتان اصطلاحا از دل و دماغ بیفتید، هدف اصلی این است که خانه ما به ایده‌های ذهنی و تصویر مطلوبمان تا حد امکان نزدیک شود. ممکن است فکر کنید که پیاده کردن تمام ایده‌های جذاب توی ذهنتان در یک خانه کوچک نشدنی و غیرممکن است، البته تا حدودی حق دارید، اما این تصور نباید شما را قانع کند که به دکوراسیونی متفاوت و سطح پایین‌تر از آن چه که در ذهن دارید رضایت بدهید. زیرا در این صورت خیلی زود از ظاهر منزل خود خسته خواهید شد و به جای آن که خانه برایتان پناهگاهی امن و دلپذیر باشد خیلی زود دلتان را خواهد زد. پس این پنج نکته را با دقت بخوانید و قوه ایده‌پردازی خود را به کار بیندازید.

برای خانه کوچک بهینه خرید کنید

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

نکته اول: بهینه خرید کنید

تصور غلطی که عموما در بین مردم وجود دارد این است که برای چیدن دکوراسیون خود باید به بازار بروند و هر وسیله‌ای که چشمشان را گرفت بخرند و به خانه بیاورند. مهمترین موضوعی که باید به آن توجه کنید این است لوازم دکوراسیون شما در درجه اول باید کاربردی باشند تا دکوراتیو و اضافی. بهتر این است که لوازم شما هردو جنبه تزئیناتی و کاربردی بودن را تامین کنند، یعنی هم در خانه نقشی را ایفا کنند و به کار شما بیایند و هم از لحاظ زیبایی‌شناسی بصری جذاب و چشمگیر باشند.

خانه‌های بزرگ زیادی وجود دارد که با اسباب و اثاثیه غیرضروری تبدیل به محیطی شلوغ و آشفته شده‌اند، محیطی که نه تنها آرامش‌بخش نیست بلکه نگاه کردن به آن همه هرج و مرج و ازدحام وسایل، اضطراب‌آور و ناراحت‌کننده است. فراموش نکنید که برای این که ذهنتان منظم باشد در ابتدا باید محیط پیرامونتان منظم و مرتب چیده شود.

در آپارتمان از فضاهای عمودی غافل نشوید

دوره آموزش آنلاین صفر تا صد رنگ مو

نکته دوم: از فضاهای عمودی غافل نشوید

می‌توانید همین الان در اینترنت سرچ کوتاهی داشته باشید و از چیدمان‌های متنوعی که به شما ارائه می‌دهد برای خانه خود الهام بگیرید. اگر هنوز وسایل دکوراسیون منزل را تهیه نکرده‌اید این مطلب را به خاطر بسپارید: در دکوراسیون منزل کوچک تا می‌توانید باید فضای خود را وسیع کنید. این کار می‌تواند به شکل‌های مختلفی انجام بشود، مثلا بعضی‌ها در نقشه‌کشی خانه این مطلب را لحاظ کرده و سعی می‌کنند از متراژ آشپزخانه و  اتاق‌ها گرفته و به فضای هال و پذیرایی اضافه کنند. عده‌ای هم هوشمندانه عمل کرده و فضاهای ضروری ولی جاگیر خود را به شکلی دیگر تامین می‌کنند، به عنوان مثال به جای این که قسمتی از اتاق را به کمد دیواری اختصاص بدهید و با این کار بخشی از متراژ مفید اتاق از دست برود از تختخواب و میزهای کشودار استفاده کنید، و یا به جای قرار دادن دو تخت در یک اتاق تختخواب‌های دو یا سه طبقه بخرید.

بیشتر ببینید
ایده انتخاب اسم برای سالن زیبایی

دکور مناسب آپارتمان کوچک

در چیدن دکوراسیون منزل کوچک استفاده از المان‌های شناور یا لوازم تاشو هم ایده جالبی است، برای این کار پتانسیل سقف و دیوارها را از دست ندهید، حقیقت این است که شما فضای افقی کمی در اختیار دارید، پس بهتر است به فضاهای عمودی پناه بیاورید، مثل شهرهای شلوغ و پرتراکم که از کمبود مساحت زمینی به ساختن آپارتمان‌ها و آسمان‌خراش‌های بلند و مرتفع رو آورده‌اند. مثلا به جای این که کتابخانه خود را روی زمین قرار بدهید و فضای کف را اشغال کنید از شلف‌های دیواری بهره بگیرید و یا چراغ‌های سقفی و دیوارکوب را جایگزین آباژورهای ایستاده کنید. در این راستا دیگر به استفاده از میزهای جاگیر زیرتلویزونی هم محتاج نیستید، زیرا تلویزیون شما روی دیوار نصب خواهد شد. در همه تکنیک‌هایی که به کار می‌بندید هدف یک چیز است: دکوراسیون منزل کوچک باید به صورتی چیده شود که کف خانه تا حد امکان پاک باشد، در حقیقت همه این کارها برای این است که در فضا صرفه‌جویی کنیم تا خانه بازتر و بزرگتر به چشم بیاید.

دکوراسیون منازل کوچک

نکته سوم: با رنگ‌ها بازی کنید

خیلی‌ها می‌پرسند که سلیقه و روحیات ما بیشتر در طیف رنگ‌های تیره است و این موضوع با شگردهای بزرگ جلوه دادن خانه همخوانی ندارد، زیرا رنگ‌های تیره فضا را خفه‌تر و کوچک‌تر از چیزی که هست نشان می‌دهند. درست است! اما این موضوع دلیل نمی‌شود که برای دکوراسیون منزل کوچکتان از علایق و دلبستگی‌های خود دست بکشید. سعی کنید در این مورد خلاق باشید و به طور یکدست دکوراسیون را تیره نچینید، چیدمانی قدرتمند است که به تعادل رسیده باشد و یکنواخت نباشد، بنابراین سعی کنید در کنار پالت رنگی موردعلاقه خود از قابلیت رنگ‌های روشن نیز برای بزرگ جلوه دادن فضا کمک بگیرید.

دکوراسیون منازل کوچک

نکته چهارم: معجزه نور را دست‌کم نگیرید

نور طبیعی روح دیگری در فضای خانه به جریان می‌اندازد. ممکن است نتوانید بنا بر اصول سازه‌ای ابعاد بازشوها و پنجره‌های خانه را تغییر بدهید و اگر قصد چنین کاری داشتید حتما با یک مهندس مشورت کنید. در هر صورت تا جایی که امکان دارد به نور خورشید راه بدهید تا وارد خانه شود، زیرا خانه روشن‌تر بزرگتر به نظر می‌رسد. به عنوان مثال پرده‌های روشن و نازک انتخاب کنید و اگر راه برای بهره بردن از نور آفتاب مقدور نبود استفاده از نورهای مصنوعی مانند لوسترهای سقفی و دیواری هم مفید خواهد بود.

بیشتر ببینید
رابطه زناشویی در ماه رمضان

دکوراسیون منازل کوچک

راهکار دیگر استفاده از آینه در دکوراسیون است. آینه‌ها نور را به بخش‌های مختلف بازتاب کرده و حتی به نقاط کور خانه هم روشنایی می‌رسانند. ضمن این که آینه‌ها اشیایی دکوراتیو و کاربردی هم هستند و به جز پخش نور، تصویر قسمت‌های مختلف دکوراسیون را به چشم بیننده بازتاب می‌کنند و این توهم را ایجاد می‌کنند که خانه آنقدرها هم کوچک نیست!

دکوراسیون منازل کوچک

نکته پنجم: خانه را شلوغ و درهم و برهم نچینید

بهتر است کمی عقب بروید و از دور به دکوراسیون خانه نگاه کنید. کدام یک از وسایلی که در اختیار دارید حقیقتا گره‌ای از کار شما باز می‌کند و به درد بخور است؟ کدامیک کاربردی و کدام اضافی است و فقط جای شما را اشغال کرده؟ از اسباب و اثاثیه اضافی خانه دل بکنید و کف خانه را خلوت کنید. در دکوراسیون منزل کوچک چشم‌ها نباید زیاد از حد درگیر جزئیات و شلوغی شوند و فضاهای تردد خیلی مهمند، اگر در یک خانه شلوغ و پروسیله راه بروید و دائما به المان‌های مختلف برخورد کنید کوچکی و کمجا بودن خانه بیشتر به چشمتان نمود پیدا می‌کند.

دکوراسیون منازل کوچک

در این راستا تنها به خلوت کردن خانه بسنده نکنید، بلکه همان لوازمی را هم که در اختیار دارید به صورت چندمنظوره استفاده کنید. برای مثال میز ناهارخوری شما می‌تواند در جایی از خانه قرار بگیرد که به عنوان میز کارتان هم به شما خدمت کند. در خانه بگردید و پتانسیل‌های پنهان را پیدا کنید، مثلا می‌توانید به جای عسلی‌ها و میزهای بزرگ از یک یا دو پاف به عنوان میز جلومبلی، میز لپتاپ و صندلی اضافی مهمان استفاده کنید. مبلمان‌های تختخواب‌شو هم ایده‌ای هستند که بسیاری از دکوراتورها به صاحبان خانه‌های کوچک توصیه می‌کنند. اگر مبل‌های شما هم مبل باشد و هم تخت، دیگر نیازی نیست در اتاق همه فرزندان خود تختخواب قرار بدهید و این یعنی استفاده بهینه و هوشمندانه از فضای موجود.

دکوراسیون منازل کوچک

کلام آخر

تمام کسانی که در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند می‌دانند که برای ایجاد یک حس خوب باید منعطف بود و برای استفاده بهینه از فضای موجود به راهکارهای ظریف و هوشمندانه اندیشید. بسیاری اوقات یک فضای کوچک با چیدمان دقیق و فکرشده می‌تواند چندین برابر یک خانه بزرگ جذاب و تحسین‌برانگیز باشد. بنابراین اگر آپارتمان شما به اندازه‌ای که دوست دارید بزرگ نیست سعی کنید با بکار بستن ایده‌های جدید و نوآوری‌های مبتکرانه آن را وسیع‌تر از چیزی که هست جلوه بدهید. این کار اصلا سخت نیست و به کمی مطالعه با چاشنی ذوق و خلاقیت نیاز دارد. امتحان کنید!

 

منبع: https://www.chidaneh.com/blog/post/93816