دفتر برنامه ریزی چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

“دفتر برنامه ریزی چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟” این سوالی است که بسیاری از  دانش‎آموزان کنکوری آن را  می‎پرسند. البته خرید دفتر برنامه ریزی صرفا محدود به دانش‎آموزان کنکوری نمی‎شود. استفاده از آن برای همه افرادی که هدفی در زندگی دارند، مناسب است. اما از آنجا که قبولی در کنکو ر  یکی از دغدغه‎های دانش‎آموزان است، نام این دفتر  در کنار  آنها می‎آید. این دفترها به عنوان پلنر نیز معرفی می‎شوند.

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

شاید بپرسید آیا استفاده از آنها برای رسیدن به موفقیت و کنکور الزامی است. باید بدانید که در این زمینه بایدی وجود ندارد همه چیز به تصمیم شما بستگی خواهد داشت. اما یک نکته مهم را به یاد داشته باشید، بسیاری از شکست‎ها به دلیل فقدان برنامه‎ریزی صحیح است. برنامه ریزی باید به‎گونه‎ایی طراحی شود که قابل اجرا بوده و در مدت زمان تعریف شده‎ایی فرد را به هدف خود برساند.

دفتر برنامه ریزی چیست؟

دفتر برنامه ریزی به شما یاد می‎دهد که چگونه برای رسیدن به اهداف اصلی خود تلاش کنید. در واقع با استفاده از آن می‎توانید به بهترین شکل از زمان بهره ببرید. حتما این اتفاق برای شما نیز افتاده است؛ گاهی اوقات برای رسیدن به هدفی بسیار تلاش می‎کنیم اما در نهایت به اندازه تلاشی که کرده‎ایم، دستاوردی نخواهیم داشت. این امر به این دلیل است که هدف را به درستی را درک نکرده‎ایم یا برای رسیدن به آن شیوه‎ایی درست را  انتخاب نکرده‎ایم.

دوره آموزش آنلاین صفر تا صد رنگ مو

دفترهای برنامه ریزی به شما کمک می‎کنند تا در زمان مناسب فعالیت مناسب را انجام دهید. همچنین با استفاده از آنها به خوبی درمی‎یابید که برای انجام هر کاری چه میزان زمان باید اختصاص دهید، چه میزان از راه را پیموده‎اید و چه میزان از راه را باید طی کنید. بنابراین خرید دفترهای برنامه‎ریزی صرفا برای دانش‎آموزان کنکوری توصیه نمی‎شود، از آنها می‎توانید برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرید.

دفترهای برنامه ریزی به شما می‎آموزند که چگونه قبل از انجام هر کاری باید فکر کنید. برای چه کارهایی باید وقت و انرژی بیشتری بگذارید و چگونه از زمان برای جبران عقب ماندگی‎ها بیشترین بهره را ببرید. از نظر ظاهری شاید شبیه دفترهای دیگر باشند اما با استفاده از آنها  متوجه می‎شوید که چقدر به آدم‎های موفق شبیه هستید.

بیشتر ببینید
ایده اسم برای مغازه لوازم آرایشی

دفترهای برنامه ریزی چه ویژگی هایی دارند؟

تعیین هدف یکی از مهمترین ویژگی‎های دفترهای برنامه ریزی است. آنها به شما در رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کمک خواهند کرد. اهداف کوتاه مدت می‎توانند روزانه، هفتگی و ماهانه باشند. اما برای اهداف بلند مدت شاید مجبور باشید برای چند سال برنامه‎ریزی داشته باشید. در این حالت معمولا سعی می‎شود با هدف‎گذاری‎های کوچک، به هدف اصلی دست یافت. از جمله این اهداف می‎توان به آزمون سراسری کنکور اشاره کرد. البته استفاده از پلنر برای تمامی مقاطع تحصیلی امکان‎پذیر است.

دفترهای برنامه ریزی زمان بندی را به شما می آموزند.

یکی از ویژگی‎های مهم پلنر، زمان بندی آنها است برای انجام امور آموزش دیجیتال مارکتینگ. برای انجام هر کاری مدت زمان مشخصی برای شما در نظر گرفته خواهد شد. البته باید بدانید این دفترها، باید براساس ویژگی‎های شخصی هر فرد تنظیم شوند. هدف ایجاد برنامه‎ایی منعطف و قابل اجرا است که به بهترین شیوه  و در کمترین زمان هدف مورد نظر قابل دستیابی باشد. برای اینکه ارزشمندی آنها را در این زمینه درک کنید، کافی است فعالیت‎های خود را در طی یک روز براساس آن انجام دهید. هر صبح که از خواب برمی‎خیزید، به طور ذهنی می‎دانید که باید چه کارهایی انجام شود. اما همین که شب فرا می‎رسد متوجه خستگی و انبوه کارهایی می‎شوید که هنوز انجام داده نشده‎اند.

با استفاده از پلنر  نه تنها با کمبود زمان و انبوه کارهای عقب افتاده مواجه نخواهید شد، بلکه زمان برای استراحت و اوقات فراغت خود خواهید داشت. به این ترتیب  شاید زمان برای خرید و مطالعه کتاب های انتشارات ورا  را نیز داشته باشید.

با دفترهای برنامه ریزی اولویت بندی را یاد می گیرید.

از دیگر ویژگی‎های دفترهای برنامه‎ریزی این است که اولویت بندی کارها را برای شما مشخص خواهند کرد. یکی از دلایل اصلی شکست در برنامه‎های مختلف این است که برای انجام کارها هیچ اولویتی در نظر نمی‎گیریم. به همین دلیل شاید برای امور جزیی و پیش پا افتاده زمان بیشتری صرف کنید، در  حالیکه امور مهمتری وجود دارند که توجه به آنها می‎تواند ما را به هدف اصلی نزدیکتر سازد.

بیشتر ببینید
میزهایی که در خانه‌ها رایج هستند و کارکرد آنها

دفترهای برنامه ریزی شما را ارزیابی خواهند کرد.

با استفاده از انواع پلنر، به خوبی میزان پیشرفت خود را درک خواهید کرد. برای موفقیت در هر کاری لازم است در بازه‎های زمانی مشخص یک ارزیابی دقیق از فعالیت خود داشته باشید. به این ترتیب به خوبی با نقاط ضعف و قوت خود آشنا خواهید شد. نقاط ضعف به شما یادآوری می‎کنند که باید زمان و تمرکز بیشتری برای انجام کارها اختصاص دهید یا اینکه مشکلی در مسیر وجود دارد و باید برای حل آن کمی بیشتر تلاش نمایید. نقاط قوت نیز به شما می‎گویند که مسیر را به درستی طی کرده‎اید و شرایط برای رسیدن به هدف اصلی مهیا است.

دفترهای برنامه ریزی در شناخت فرصت ها به شما کمک خواهند کرد.

نام فرصت‎ را می‎توانید شانس، اقبال، قسمت و یا هر چیز دیگری بگذارید، اما در بیشتر مواقع فرصت زمانی به دست می‎آید که برای رسیدن به هدف اصلی تلاشی جانانه و حساب شده کرده باشید. دفتر های برنامه‎ریزی در شناسایی فرصت‎ها به شما کمک خواهند کرد. شما در فاصله زمانی خاصی هدفی را تعیین کرده و می‎دانید مهارت یا دانشی را در نهایت کسب خواهید کرد، بنابراین در انتظار فرصتی  هستید  که بتوانید از دانش و مهارت خود بهره ببرید. این فرصت گاهی اوقات از سوی دیگران در اختیار شما قرار می‎گیرد و گاهی اوقات خود شما فرصت را ایجاد خواهید کرد. دلیل همه این موفقیت‎ها این است که برای ثانیه به ثانیه زندگی برنامه داشته‎اید و اجازه نداده‎اید زمان به رایگان از بین برود.

دفترهای برنامه ریزی بروز اشتباهات را به حدقل می رسانند.

با استفاده از دفترهای برنامه ریزی، کمتر دچار خطا می‎شود. در صورت بروز خطا می‎دانید که کجای مسیر را اشتباه طی کرده  و چگونه باید آن را جبران کنید. همین اینکه می‎دانید اشتباه از کجا بوده است، نصف راه را پیموده‎اید. حالا می دانید“دفتر برنامه ریزی چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟”