جاذبه های گردشگری مشهد

مشهد یکی از مهم‌ترین کلان‌شهرهایی ایران است که هرساله پذیرای مسافران و زائران زیادی از سراسر ایران و همچنین از بسیاری از کشورهای خارجی است. آرامگاه امام رضا (ع) در نیمه شرقی شهر مقدس مشهد قرارگرفته است و همین موضوع باعث شده این شهر جایگاه بسیار مهمی در جذب گردشگر خارجی داشته باشد. اگر قصد سفر به مشهد مقدس را دارید، باید بدانید که علاوه بر حرم امام رضا در شهر مشهد، جاذبه‌های دیدنی بسیاری وجود دارند که می‌توانند سفری به‌یادماندنی برای شما بسازند. در ادامه با 20 مورد از مهم‌ترین و پرطرفدارترین این جاذبه‌ها آشنا می‌شویم. فراموش نکنید قبل از سفر به فکر اقامتگاهی در مشهد باشید، درواقع برای اقامت در شهر مشهد هتل‌های بسیار متنوعی وجود دارد، اما یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما هتل درویشی مشهد است. با رزرو هتل درویشی مشهد اقامتی خاطره‌انگیزی را در مشهد تجربه کنید.

سفر به مشهد مقدس

علت اصلی سفر مسافران به شهر مقدس مشهد، رفتن به حرم امام رضا و زیارت است؛ اما اگر می‌خواهید سفری جذاب داشته باشید علاوه بر حرم مطهر، از سایر جاذبه‌های دیدنی شهر مشهد هم بازدید کنید. این شهر با داشتن جاذبه‌های تاریخی و تفریحی متعدد و متنوع توانسته رضایت مسافران و گردشگران را جلب کند. همچنین به‌جز جاذبه های گردشگری مشهد در این شهر مراکز خرید لوکس و زیبایی نیز ساخته‌شده است، اگر به خرید و بازار گردی علاقه‌مندید، بازارهای مشهد برای شما بسیار جذاب خواهند بود.

دوره آموزش آنلاین صفر تا صد رنگ مو

1. باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد یکی از جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می‌آید که در خیابان امام خمینی (خیابان ارگ سابق) و در محله جنت قرارگرفته است. این بوستان دریکی از شلوغ‌ترین مناطق مسکونی و تجاری در شهر مشهد قرارگرفته و در میان شلوغی آن منطقه، هرروز افراد زیادی این پارک را برای استراحت و تفریح و دور بودن از شلوغی و سروصدا انتخاب می‌کنند.

با توجه به قدمت باغ ملی مشهد، این باغ درواقع اولین پارک ساخته‌شده در مشهد به شمار می‌آید. علاوه بر این به علت قرار گرفتن در مرکز شهر و دسترسی آسان در گذشته محل برگزاری بسیاری از مراسم‌های مهم بوده است. در باغ ملی مشهد می‌توان تندیس بسیاری از افراد بزرگ و تأثیرگذار در تاریخ و فرهنگ کشورمان را تماشا کرد. در میان این تندیس‌ها، مهم‌ترین مجسمه از خواجه‌نصیرالدین طوسی است که در ورودی پارک قرارگرفته است و نمادی برای باغ ملی مشهد به شمار می‌آید.

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

باغ ملی مشهد در زمان گذشته وسعت بیش از 40 هزار مترمربع داشته است اما دخل و تصرف‌هایی در آن وجود داشته و امروزه وسعت این پارک زیبا 26000 مترمربع است. اگر برای دیدن جاذبه های گردشگری مشهد به اطراف این پارک رفتید، فرصت دیدن این باغ و عکاسی در کنار مجسمه‌ها و سردیس‌ها را از دست ندهید.

نشانی: مشهد، خیابان امام خمینی

2. پارک کوه سنگی

یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری مشهد که در سفر به این شهر مقدس حتماً نام آن را شنیده‌اید، پارک کوه سنگی مشهد است. این پارک در منطقه‌ای مرتفع از شهر مشهد قرارگرفته و قله آن نیز به همین نام کوه سنگی معروف است. با رفتن به این پارک و صعود به قله آن می‌توانید چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر مشهد و اطراف منطقه کوه سنگی داشته باشید. علاوه بر این در مرکز پارک یک آب‌نمای زیبا ساخته‌شده که توجه گردشگران و مسافران را به خود جلب کرده است.

با رفتن به پارک کوه سنگی می‌توانید زمانی را در دل طبیعت، به همراه خانواده داشته باشید. همچنین در این پارک دکه‌ها برای فروش مواد غذایی و خوراکی در نظر گرفته‌شده که این موجب راحتی بیشتر مسافران می‌شود. برای سرگرمی کودکان نیز امکانات دیگری مانند زمین‌بازی، قایق‌سواری در دریاچه و شهربازی در این پارک ایجادشده است.

برای دسترسی راحت به پارک کوه سنگی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد، از بزرگراه کلانتری در غرب شهر مشهد امکان‌پذیر است.

نشانی: جنوب غربی مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی

3. پارک وکیل‌آباد مشهد

اگر در میان جاذبه های گردشگری مشهد به دنبال مکانی سرشار از آرامش و حس خوب هستید، پارک جنگلی وکیل‌آباد پیشنهاد ما به شما است. این پارک درواقع یک جنگل کوچک اما زیبا و آرام است که در آن امکانات رفاهی هم فراهم‌شده است. منظور ما از امکانات رفاهی این پارک زیبا کف‌سازی، خیابان‌کشی، وجود مسیر پیاده‌روی، فضای سبز دل‌انگیز، استخرها و پلکان متعدد است که موجب رفاه بیشتر مسافران و گردشگران شده است. از طرفی برای امنیت خود و خانواده‌تان در پارک وکیل‌آباد مشهد نگران نباشید، چراکه این پارک دارای پارکینگ، نگهبان و بخش اطلاعات می‌باشد.

ازنظر گردشگران و مسافرانی که به پارک وکیل‌آباد رفته‌اند، دریاچه این پارک زیباترین بخش آن است؛ این دریاچه در حقیقت یک رودخانه فصلی است که با جوش‌وخروش فراوان از بین درختان پارک می‌گذرد. سرچشمه این رودخانه نیز قناتی است که در نزدیکی همان پارک قرار دارد، برای دیدن منظره بی‌نظیر رودخانه و درختان حتماً در فصل پاییز و بهار به این پارک سری بزنید.

آب‌خوری، سرویس بهداشتی، آلاچیق، وسایل بازی کودک و سوپرمارکت امکاناتی هستند که در پارک وکیل‌آباد برای راحتی بیشتر مردم و مسافران در نظر گرفته‌شده‌اند. وجود بوفه و رستوران در این پارک جنگلی این امکان را به شما می‌دهد که وعده غذایی دلخواه خود را تهیه کنید و نیازی به جست‌وجو برای رستوران نداشته باشید.

نشانی: مشهد، انتهای بلوار وکیل‌آباد

4. باغ‌وحش پارک وکیل‌آباد

پارک وکیل‌آباد علاوه بر اینکه خود یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می‌آید، یک باغ‌وحش بی‌نظیر را در برمی‌گیرد که توجه مسافران را به خود جلب کرده است. ازآنجایی‌که این باغ‌وحش گونه‌های بسیار متنوع و البته کمیابی را جمع‌آوری کرده است، دیدن این باغ‌وحش برای افراد در هر رنج سنی که باشند جذاب و سرگرم‌کننده است.

در باغ‌وحش وکیل‌آباد بیش از 125 گونه جانوری نگه‌داری می‌شود و تعداد جانوران این باغ درمجموع به 812 حیوان می‌رسد. از جانوران این باغ می‌توان به شیر، ببر بنگال، ببر اندونزی، خرس، خوک، تمساح، شامپانزه، آهو، خرس و … اشاره کرد.

باغ‌وحش وکیل‌آباد بزرگ‌ترین باغ‌وحش شهر مشهد است که در انتهای بلواری با همین نام و در کنار پارک وکیل‌آباد واقع‌شده است. در مورد مسیر دسترسی این جاذبه نیز باید حتماً توجه کنید که باغ‌وحش وکیل‌آباد از مرکز شهر دور است و شما می‌توانید به‌وسیله تاکسی، خودروی شخصی و یا مترو و اتوبوس خود را به این منطقه برسانید.

نشانی: انتهای بلوار وکیل‌آباد، جنب بوستان وکیل‌آباد

5. پارک ملت

پارک ملت مشهد یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد به شما می‌آید. همان‌طور که قبلاً گفتیم باغ ملی مشهد اولین بوستان ساخته‌شده در این شهر است اما پارک ملت نیز یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های این شهر است. پارک ملت در غرب مشهد قرارگرفته و از طریق متر و اتوبوس دسترسی بسیار آسانی دارد.

اگر به ورزش علاقه‌مندید و می‌خواهید در طول سفرتان ورزش منظم داشته باشید، پارک ملت امکانات رفاهی عالی را برای ورزشکاران فراهم کرده است. در ضلع غربی بوستان، زمین‌های ورزشی بوستان قرارگرفته است، این زمین‌های ورزشی شامل یک استخر روباز با وسعت 1250 مترمربع می‌شود این استخر گنجایش 400 نفر را دارد؛ علاوه بر این استخر زمین چمن فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و… از زمین‌های این پارک بی‌نظیر است. همچنین در دورتادور پارک ملت زمین مخصوص دویدن وجود دارد.

پارک ملت مشهد به‌صورت 24 ساعته باز است و در هر زمانی که بخواهید می‌توانید به این پارک بروید اما شهربازی پارک ملت تنها از ساعت 4 بعدازظهر تا 1 بامداد فعالیت می‌کند.

نشانی: مشهد، بلوار وکیل‌آباد

6. سرزمین موج‌های آبی مشهد، بهترین تفریحات آبی

یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری مشهد، مجموعه تفریحی سرزمین موج‌های آبی است. این مجموعه شامل تفریحات آبی بسیار هیجان‌انگیزی است که توجه بسیاری از مسافران و گردشگران را به خود جلب کرده است. این مجموعه در مساحت 23 هزار مترمربع است و در سال 86 در قاسم‌آباد مشهد افتتاح‌شده است.

سرزمین موج‌های آبی از حرم مطهر امام رضا 15 کیلومتر فاصله دارد و می‌توانید با اتوبوس و یا مترو خودتان را به این مجموعه هیجان‌انگیز برسانید. این پارک آبی برای بانوان، آقایان و کودکان تفریحات جداگانه و سالن‌های جدا در نظر گرفته است؛ از بازی‌ها و سرسره‌های این پارک آبی می‌توان به سرسره موج، سرسره سوپر لوپ، سرسره تورنادو، سرسره کامیکاز، سرسره u شکل، سرسره آهسته و سرسره‌های سرعتی، سقوط آزاد اشاره کرد. علاوه بر سرسره‌های متنوعی که در این مجموعه تفریحی در نظر گرفته‌شده است، استخری با طول 40 متر در سرزمین موج‌های آبی ساخته‌شده است که می‌تواند ساحل طبیعی دریا را برای شما شبیه‌سازی کند. در بین جاذبه های گردشگری مشهد نباید فرصت رفتن به این پارک آبی و امتحان کردن سرسره‌های آن را از دست بدهید.

بیشتر ببینید
چرا رامسر بین گردشگران ایران محبوب است

نشانی: مشهد، قاسم‌آباد، بلوار انديشه، نبش انديشه ۸۳

سرزمین موج های ابی

7. شاندیز

در میان مردم مشهد و همچنین مسافران یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری مشهد، منطقه ییلاقی شاندیز است. منطقه شاندیز در فاصله 25 کیلومتری از غرب مشهد قرارگرفته است و در مدت‌زمان کوتاه می‌توانید خودتان را به این منطقه برسانید. اگر از آلودگی داخل شهر خسته شده‌اید، منطقه شاندیز دارای آب‌وهوای بسیار خوب، منظره طبیعت سرسبز و رستوران‌های متنوع و باکیفیتی است؛ درواقع این رستوران‌ها باعث معروفیت منطقه شاندیز شده‌اند.

شاندیز یک منطقه کوهستانی در شهر مشهد است و رودخانه‌های بسیاری از اطراف این منطقه عبور می‌کنند و این موجب سرسبزی بیشتر این منطقه و به وجود آمدن باغ بسیار زیبا شده است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی دیدنی و بی‌نظیر، در منطقه شاندیز جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زیادی نیز وجود دارند. ازجمله این جاذبه‌ها می‌توان به آرامگاه شیخ حافظ ابردهی، رباط تاریخی ویرانی شاندیز و روستای ابر ده اشاره کرد.

روستایی به نام زشک از روستاهای واقع در منطقه شاندیز است که در فصل تابستان، پذیرای مسافران و گردشگران بسیار زیادی است. در این روستا برای رفاه مسافران رستوران و چایخانه سنتی نیز ساخته‌شده است. به علت رونق صنعت گردشگری در روستای زشک مشهد، یکی از مهم‌ترین منابع درآمد مردم فروش صنایع‌دستی در این روستا است.

نشانی: 40 کیلومتری مشهد

8. طرقبه

در سفر به مشهد و هنگام گشت‌وگذار در این شهر حتماً نام طرقبه را در میان جاذبه‌های گردشگری این شهر شنیده‌اید. طرقبه یک منطقه ییلاقی دیگر در شهر مشهد است که فاصله زیادی با منطقه شاندیز ندارد و با شهر مشهد نیز 16 کیلومتر فاصله دارد. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در کنار فروشگاه‌های عالی که در این منطقه ایجادشده‌اند، باعث معروفیت طرقبه بین مسافران و مردم مشهد شده‌اند.

از جاهای دیدنی که در طرقبه می‌توان به پارک وکیل‌آباد، بهمن و کمر مقوبلا اشاره کرد. علاوه بر این، رودخانه پنج دره یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی در منطقه طرقبه است. آب‌وهوای خوب و زیبایی طبیعت در این منطقه باعث شده مسافران به رودخانه پنج دره بروند و اطراف این منطقه اتراق کنند.

منطقه طرقبه نیز مانند شاندیز دارای رستوران‌های باکیفیت و متنوعی است که برای صرف غذا می‌توانید به این رستوران‌ها مراجعه کنید؛ اما به‌طورکلی برای صرف غذا، شاندیز با داشتن رستوران‌های بیشتر و معروف‌تر، مناسب‌تر از طرقبه است.

نشانی: 16 کیلومتری مشهد، منطقه ییلاقی طرقبه

9. روستای جاغرق

اگر در فصل زیبای پاییز به مشهد سفر کردید، شانس دیدن روستای جاغرق را از دست ندهید. این روستا از زیباترین مناطق دیدنی شهر مقدس مشهد در فصل پاییز به شمار می‌آید. روستا جاغرق در شمال غربی شهر مشهد واقع‌شده و در نزدیکی منطقه ییلاقی طرقبه قرارگرفته است. در کل این روستا تعداد بی‌شماری درختان تنومند و سر به فلک کشیده وجود دارند که با آغاز فصل پاییز منظره‌ای رنگارنگ و بی‌نظیر را ایجاد می‌کنند.

در میان جاذبه‌های طبیعی روستای جاغرق یکی از معروف‌ترین جاذبه، سرو کهن‌سال این روستا است که قدمتی نزدیک به 700 سال دارد. این درخت قدیمی توجه بسیاری از مسافران و گردشگران را به روستای جاغرق جلب کرده است، قبرستان تاریخی جاغرق و غار قنبر کوه از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستای زیبا هستند. این مکان‌های دیدنی در روستای جاغرق، دلیلی شده‌اند که این روستا در لیست بهترین جاذبه های گردشگری مشهد قرار بگیرد.

نشانی: 21 کیلومتری شمال غربی مشهد، بعد از طرقبه، جاده عنبران روستای جاغرق

10. چالیدره

یک مورد دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد که حتماً نام به گوشتان خورده است، مجموعه تفریحی چالیدره است. امکانات تفریحی و گردشگری که برای مسافران و مردم مشهد در این مجموعه در نظر گرفته‌شده است، باعث شده چالیدره قطب گردشگری مشهد به شما بیاید و هرساله مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند برای بازدید از این جاذبه به شاندیز بروند.

چالیدره در میان دو کوه قرارگرفته و با مرکز شهر فاصله 30 کیلومتری دارد؛ بنابراین برای رسیدن به مجموعه تفریحی چالیدره باید مدت‌زمان 45 دقیقه رانندگی کنید.

مجموعه تفریحی چالیدره با داشتن آب‌وهوای مطبوع، پوشش گیاهی سرسبز و همچنین با در برگرفتن یک دریاچه در مرکز این مجموعه معروف شده است. وجود این دریاچه سبب شده امکان تفریحات آبی مثل قایق‌سواری و ماهیگیری ایجاد شود؛ ازآنجایی‌که چالیدره پشت کوه واقع‌شده است باید به‌صورت پیاده یا با استفاده از تله سیژ خودتان را به دره برسانید. البته در همان بخش ورودی برای کودکان زمین‌بازی در نظر گرفته‌شده است.

از تفریحاتی که در مجموعه چالیدره وجود دارند می‌توان به ماهی گیری، قایق‌سواری با انواع قایق‌ها، غواصی، لنج سواری، ترن کوهستان، تله سیژ، تله‌کابین، ماساژ ماهی، بانجی جامپینگ، زیپ لاین، سافاری و کارتینگ، زورب بال و … اشاره کرد. این تفریحات می‌توانند سفری به‌یادماندنی برای شما و فرزندانتان بسازد.

نشانی: مشهد، طرقبه، کیلومتر دو جاده نغندر

چالیدره مشهد

11. مرکز خرید الماس شرق

اگر به خرید و بازار گردی علاقه‌مندید، مشهد بهترین مقصد برای سفر شماست. چراکه این شهر مراکز خرید بسیار متنوع و لوکسی دارد که برای هر سلیقه و علاقه‌ای جوابگو است؛ یکی از معروف‌ترین مراکز خرید مشهد، مرکز خرید الماس شرق است.

مجموعه تجاری الماس شرق در سال 1384 در زمینی با وسعت 25000 مترمربع در 6 طبقه ساخته شد. در طراحی ساختمان این مرکز خرید، معماری نوین و سنتی تلفیق‌شده‌اند، همچنین گنبد این ساختمان با توجه به نام مرکز خرید، به شکل یک الماس ‌تراش‌خورده و ساخته‌شده است.

در مجموعه تجاری و تفریحی الماس شرق، مغازه‌های بسیار متنوعی برای فروش کالاهایی مثل انواع پوشاک، صنایع‌دستی، فرش دستباف، خشکبار و زعفران و … ایجادشده است. علاوه بر تنوع و کیفیت محصولات، وجود تفریحاتی مثل شهربازی، آکواریوم آب‌شور و سینما باعث شده مجموعه الماس شرق یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید و از جاذبه های گردشگری مشهد به شمار بیاید.

برای راحتی مسافران و بازدیدکنندگان این مرکز خرید، پارکینگی با ظرفیت 1300 خودرو در نظر گرفته‌شده و درب این پارکینگ در خیابان وحدت، میدان آتش‌نشان، خیابان بهارستان چهارم قرارگرفته است، باوجوداین پارکینگ دیگر نگرانی برای جای پارک خودروی خود ندارید.

نشانی: مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، مجتمع تجاری گردشگری الماس شرق

12. مرکز خرید آسمان

یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید و از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد، مرکز خرید آسمان است. این مرکز خرید دارای 700 مجتمع تجاری می‌باشد که این موضوع، تنوع محصولات و کالاها در این فروشگاه را نشان می‌دهد.

مرکز خرید اسمان در مساحت 50 هزار مترمربع ساخته‌شده است؛ در طبقات همکف و اول این مجموعه می‌توانید انواع پوشاک برای زنان، مردان و کودکان، کیف و کفش و همچنین کالاهای لوکس را با بهترین کیفیت تهیه کنید. در طبقه یازدهم مرکز خرید آسمان رستوران عالی وجود دارد که می‌توانید بعد از اتمام خریدتان برای رفع خستگی و صرف غذا به این رستوران بروید، علاوه بر رستوران در همین طبقه یک شهربازی سرپوشیده برای کودکان ساخته‌شده است.

در مورد مرکز خرید آسمان باید بدانید آنچه باعث شهرت بیشتر این مجموعه تجاری شده، پارکینگ 18 طبقه آن است که ظرفیت 2100 خودرو را دارد؛ این پارکینگ به‌طورکلی مشکل خریداران را برای جای پارک خودرو حل کرده است. در مرکز خرید آسمان برخی از برندهای معروف دارای شعبه هستند و به همین دلیل اجناس گران‌قیمتی را عرضه می‌کنند.

یکی از هتل‌هایی که در نزدیکی مرکز خرید آسمان قرارگرفته و فاصله بسیار کمی با این مرکز خرید دارد، هتل قصر طلایی مشهد است. هتل قصر طلایی با داشتن امکانات و خدمات عالی و همچنین کادر حرفه‌ای و خوش‌اخلاق توانسته بین مسافران مشهد محبوبیت زیادی به دست آورد.

نشانی: مشهد، حرم مطهر، میدان ۱۷ شهریور

13. آرامگاه فردوسی

یکی از زیباترین مقبره‌هایی که در ایران برای مشاهیر و افراد بزرگ ساخته‌شده است، آرامگاه شاعر بزرگ فردوسی در شهر مشهد است، این آرامگاه یکی از جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می‌آید. با توجه به کتاب شاهنامه اولین مقبره برای فردوسی توسط ارسلان جاذب ساخته شد، ازآنجایی‌که فردوسی یک شاعر مسلمان و شیعه بود، اجازه ورود پیکر فردوسی به قبرستان را ندادند و به همین دلیل فردوسی در باغ شخصی خودش در شهر توس مشهد به خاک سپرده شد.

آرامگاه فردوسی یکی از جاذبه های گردشگری مشهد درزمینهٔ تاریخ و فرهنگ این شهر است. این آرامگاه که ساخته ارسلان جاذب بود تا مدت 100 سال بعد از مرگ فردوسی هم برجای ماند اما درنهایت در زمان حکمرانی یکی از امیران مغول این آرامگاه تخریب شد و از سنگ‌های آن برای ساخت قلعه استفاده کردند.

نشانی: مشهد، توس، انتهای بلوار بهارستان

آرامگاه فردوسی

14. جنگل جیغ

جنگل جیغ یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه های گردشگری مشهد است که می‌تواند سفر شما را از حالت عادی و معمول کمی متفاوت‌تر کند. با شنیدن نام این جنگل اغلب مسافران و گردشگران کنجکاو می‌شوند، بدانند که این جنگل کجاست و چرا به این مشهور شده است.

بیشتر ببینید
دلیل افتادن کاشت ناخن

همین کنجکاوی هرساله افراد زیادی را به روستای سر برج می‌کشاند. با توجه به صحبت‌های مردمان محلی، جنگل جیغ یک جنگل نفرین‌شده و یا محل زندگی اجنه و شیاطین است. باید بدانید که صدای جیغ‌ها کاملاً واقعی است و برای جذب گردشگران عنوان نشده است.

این جنگل در روز مانند هر جنگل طبیعی دیگری است اما با تاریک شدن هوا، صدای فریادهای زنی که گویی در حال سوختن در آتش است به گوش می‌رسد. افراد زیادی هستند که این فریاد را باور نمی‌کنند و یا اهل ماجراجویی و سفرهای هیجان‌انگیز هستند به همین دلیل در شب به جنگل جیغ می‌روند؛ اما این افراد هم با شنیدن صداهای ترسناک این جنگل در میان راه پشیمان می‌شوند. اگر به دنبال هیجان و کمی حس ترس هستید حتماً در میان جاذبه های گردشگری مشهد، جنگل جیغ را برای بازدید انتخاب کنید.

نشانی: مشهد، طرقبه، روستای سربرج

15. باغ نادری مشهد

باغ نادرشاه در میان جاذبه های گردشگری مشهد از یادگاری به‌جامانده نادرشاه به شمار می‌آید که در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا قرارگرفته است. باغ نادری بعد از حرم امام رضا، مهم‌ترین جاذبه تاریخی شهر مشهد است و این باغ زیبا در آثار ملی ایران ثبت‌شده است. همان‌طور که از نام باغ نادرشاه مشخص است این باغ محل تدفین و آرامگاه نادرشاه افشار، بزرگ‌ترین پادشاه پس از اسلام در ایران می‌باشد.

این باغ با مساحت 14 هزار مترمربع و زیبایی و سرسبزی آن در کنار آرامشی که این روزها مهمان باغ شده است، یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می‌شود. در میان درختان و گل‌های باغ نادری جویبارهای آب وجود دارند که موجب جذابیت بیشتر فضای باغ شده است.

البته به‌جز جاذبه‌های طبیعی این باغ، مزار نادرشاه دارای بنای بزرگی است که شامل آرامگاه و دو تالار موزه است، این بنا روی سکویی با دوازده پله قرارگرفته و در مقابل آن نیز مجسمه باشکوه نادرشاه و یارانش ساخته‌شده است. در خصوص موزه‌های این باغ تاریخی باید بدانید که  یکی از آن‌ها، موزه اسلحه دوره‌‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش می‌دهد.

نشانی: مشهد، چهارراه شهدا، آرامگاه نادری

16. گنبد هارونیه

بقعه هارونیه یکی از جاذبه های گردشگری مشهد مربوط به تاریخ کهن و غنی این شهر است که در 25 کیلومتری شمال غربی مشهد قرارگرفته است. همچنین بقعه هارونیه از قدیمی‌ترین آثار شهر توس و در نزدیکی آرامگاه فردوسی در این شهر قرارگرفته است.

نکته‌ای که در مورد بقعه هارونیه وجود دارد این است که کاربری و زمان ساخت این بنا به‌طور دقیق مشخص نشده اما نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که این اثر تاریخی متعلق به قرن هفتم یا هشتم هجری قمری می‌باشد.

در میان مردم مشهد این بنا به نام‌های بقعه هارونیه، گنبد هارونیه و بقعه هارون نیز شناخته می‌شود اما هیچ‌کس به‌طور دقیق نمی‌داند که این بنا چرا و به چه علت ساخته‌شده است. همین موضوع بازدید از بقعه هارونیه را نسبت به سایر جاذبه های گردشگری مشهد برای مسافران جذاب‌تر کرده است.

روایت‌های متعددی در خصوص کاربرد این بقعه وجود دارد، برخی افراد معتقدند که هارون‌الرشید برای زندانی کردن مجرمان و یا برای شکنجه امام موسی کاظم و پیروان ایشان از این محل استفاده می‌کرده است، برخی دیگر نیز باور دارند که این بنا در دوره قبل از اسلام یک آتشکده بوده است.

نشانی: جاده مشهد – قوچان، سه‌راه فردوسی، بلوار شاهنامه، نرسیده به آرامگاه فردوسی، بقعه هارونیه

17. مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد مسجد بسیار معروفی نه‌تنها در مشهد بلکه در ایران است. این مسجد یکی از مهم‌ترین بناهای آستان قدس رضوی و همچنین از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می‌رود که توسط هشت ورودی به حرم مطهر امام رضا متصل شده است. صحن مسجد گوهرشاد دارای مساحت  ۲ هزار و ۸۵۰ مترمربع می‌باشد. زیبایی این صحن و همچنین معماری بی‌نظیر مسجد و گنبد آبی‌رنگ آن توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

قدمت مسجد گوهرشاد به دوره تیموریان برمی‌گردد، در آن دوره در سال 818 قمری بانویی به نام گوهرشاد که از بزرگ‌ترین زنان کشور بود، دستور ساخت این مسجد را صادر کرد. طبق روایاتی که از این دوره وجود دارد، گوهرشاد  زنی بسیار پاک‌دل و مذهبی بود که تمایل زیادی به ائمه اطهار داشت به همین دلیل دستور داد مسجدی در جوار حرم امام رضا بسازند تا محل دفن ایشان باشد. در مسجد گوهرشاد بخش‌های مختلفی وجود دارد که از این جمله می‌توان به گنبد و مناره، ایوان مقصوره، شبستان‌ها، ایوان غربی، ایوان شرقی و… اشاره کرد.

ایوان مقصوره بزرگ‌ترین ایوان مسجد گوهرشاد است که طول این ایوان به 27 متر و ارتفاع آن به 5 متر می‌رسد، گنبد مسجد گوهرشاد روی این ایوان قرارگرفته است و منبر معروف این مسجد نیز به نام منبر صاحب‌الزمان در همین ایوان قرارگرفته است. جالب است بدانید ملات ساخت ایوان مقصوره به‌طور کامل از سنگ مرمر است.

نشانی: مشهد، جنوب حرم مطهر رضوی

مسجد گوهرشاد مشهد

18. شهربازی پارک ملت

شهربازی پارک ملت یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد است که رفتن به این شهربازی را باید در اولویت قرار دهید، این شهربازی در سال 1351 به‌عنوان نخستین شهربازی مشهد تأسیس شد. این شهربازی روباز با فضای 3 هکتاری هنوز هم از بهترین شهربازی‌های شهر مشهد به شمار می‌آید، بازی‌های این شهربازی بسیار متنوع هستند و می‌توانند برای افراد در هر سن و سالی هیجان‌انگیز باشند.

اما آنچه این شهربازی را از سایر جاذبه های گردشگری مشهد متمایز می‌کند، چرخ‌وفلک آن است؛ چرخ‌وفلکی با ارتفاع 80 متر  رکورد هجدهمین چرخ‌وفلک بزرگ دنیا و رتبه اول را در خاورمیانه دارد. با سوارشدن بر این چرخ‌وفلک می‌توانید منظره‌ای بی‌نظیر و تماشایی را از کل شهر مشهد ببینید و سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید.

بازی‌هایی که در شهربازی پارک ملت وجود دارند شامل بخش بزرگ‌سالان و بخش کودکان می‌شوند. از بازی‌های مخصوص کودکان می‌توان به  آفتاب‌مهتاب، قطار کودکان، شاتل باس و تاب کودکان اشاره کرد، برخی از محبوب‌ترین بازی‌های بزرگ‌سالان در شهربازی پارک ملت نیز شامل ترن هوایی، صندلی فضایی، آکروجت، سورتمه و حریم وحشت می‌شوند.

نشانی: مشهد، بزرگراه وکیل‌آباد، بلوار امامت

شهربازی پارک ملت

19. سرزمین خورشید

با مرکز خرید الماس شرق در شهر مشهد که یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری مشهد به شما می‌آید، در بخش‌های قبلی آشنا شدید؛ اما با رفتن به این مرکز خرید، علاوه بر داشتن یک خرید عالی و مقرون‌به‌صرفه می‌توانید بعد از خرید به همراه خانواده به شهربازی سرزمین خورشید بروید و شبی خاطره‌انگیز برای افراد خانواده‌تان بسازید.

شهربازی سرزمین خورشید در سال 1383 ساخته‌شده و در طول این سال‌ها تغییرات زیادی داشته است، این شهربازی با داشتن 4 هزار هکتار مساحت دارای 120 دستگاه بازی است که هر فردی را در هر رنج سنی سرگرم و هیجان‌زده می‌کند. در بین بازی‌های این شهربازی ترن هوایی آن موجب شهرت هرچه بیشتر آن شده و افراد زیادی برای امتحان کردن بازی ترن هوایی که بزرگ‌ترین ترن ایران شناخته می‌شود، به شهربازی سرزمین خورشید می‌روند.

علاوه بر بازی‌های متنوع، این مجموعه امکانات دیگری نظیر سالن آمفی‌تئاتر، اتاق گریم کودکان، پارکینگ اختصاصی و مکان عکاسی با حیوانات جذابی نظیر آفتاب‌پرست و مار نیز دارد.  اگر می‌خواهید هیجان را در سفرتان به مشهد تجربه کنید، در میان جاذبه های گردشگری مشهد حتماً سری به شهربازی سرزمین خورشید بزنید.

نشانی: مشهد، خیام شمالی، روبروی، بازار بین‌المللی سپاد

20. پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی پروفسور بازیما یکی از متفاوت‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد است که شهرت جهانی دارد. این شهربازی با موضوع سفر به درون انسان در شهر مشهد ساخته‌شده است و سومین پارک علمی جهان به شمار می‌رود. بازدید از این پارک علمی به کودکان شما کمک می‌کند حقایقی را در مورد بدن خودش و آفرینش انسان بیاموزند، همچنین بازی‌های گوناگون بازیما مانند عصب سنج، ماشین زمان و بازی‌های تعاملی به کودکان نکات علمی گوناگونی را به روشی سرگرم‌کننده و مهیج می‌آموزد.

علاوه بر تمامی بازی‌هایی که در این پارک قرارگرفته، بخش عینک مجازی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته‌شده که موضوعاتی مثل دیرینه‌شناسی، جانورشناسی، افلاک‌نما و انسان‌شناسی  را توضیح می‌دهد.

برای بازدید از پارک علمی پروفسور بازیما باید در سانس های گردش علمی به این پارک مراجعه کنید. برخلاف اغلب جاذبه های گردشگری مشهد که در آن‌ها زمان اهمیت چندانی ندارد در این شهربازی هر سانس گردش علمی تنها 1 ساعت و نیم طول می‌کشد.

نشانی: مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، مجتمع تجاری وصال، طبقه ۴+