ساتیشو

دلایل ارزشمند بودن طلا

elarah

الهه

۴ مرداد ۱۴۰۲

علاقه مند به مدل و استایل

عناوین اصلی این مقاله

دوره آموزش گلدوزی

دلایل ارزشمند بودن طلا

طلا به دلیل خصوصیات فراوان و کاربردهای متعددی که در صنایع مختلف دارد، به عنوان یکی از ارزشمندترین فلزات شناخته می‌شود. این فلز دارای خصوصیات فیزیکی منحصر به فردی است که آن را از سایر فلزات متمایز می‌کند. طلا دارای جذب نور بالا و درخشندگی است که آن را به عنوان یکی از زیباترین و گرانترین فلزات در جهان معرفی کرده است؛ همچنین طلا به عنوان یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری محبوب در جهان شناخته می‌شود. به دلیل پایداری ارزش طلا در طول زمان، این فلز به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای محافظت در برابر افت ارزش پول و نوسانات بازار سرمایه شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل ارزشمند بودن طلا و عیارسنجی طلا چیست؟ با شما صحبت کنیم.

طلا؛ فلزی گرانبها برای سرمایه‌گذاری

یکی از مهم‌ترین علت ارزشمند بودن طلا، اعتبار و کاربرد گسترده آن است. در واقع این فلز به عنوان یکی از متریال‌های گرانبها در دنیا شناخته می‌شود و از قدیم‌الایام تا به امروز برای سرمایه‌گذاری و ساخت انواع زیورآلات مورد استفاده قرار گرفته است. طلا نسبت به اغلب فلزات گرانبها، نزد مردم شناخته‌تر بوده و طرفداران پروپاقرص زیادی در سراسر دنیا دارد. انعطاف پذیری بالا و نرمی این فلز سبب شده تا در مقایسه با سایر فلزات هم رده، کاربرد بیشتری در صنعت جواهر سازی داشته باشد. یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده مهم طلا، عدم واکنش پذیری آن با مواد مختلف است.

به همین خاطر دوام و ماندگاری بالایی دارد و در گذر زمان دچار زنگ زدگی نمی‌شود. فلذا اغلب مردم ایران و سایر کشورهای جهان، با خرید طلا اینترنتی یا حضوری، این ماده را به صورت خام یا به شکل زیورآلات تهیه کرده و برای سرمایه‌گذاری نسبتا بلند مدت، نگهداری می‌کنند. به همین خاطر شاید شما هم برای پس انداز سرمایه یا استفاده شخصی، علاقه‌مند به خرید این فلز گرانبها باشید؛ از این‌رو قصد داریم در ادامه به بررسی ویژگی‌های انواع گردنبند، انگشتر و گوشواره طلا جدید بپردازیم و در نهایت به درک صحیحی از دلیل ارزشمند بودن طلا برسیم؛ پی تا پایان همراه ما باشید.

دلایل ارزشمند بودن طلا چیست؟

طلا یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین فلزات در جهان است در زیر به بررسی چندین علت ارزشمند بودن طلا می‌پردازیم.

  • استحکام و ماندگاری بالا

طلا به دلیل مقاومت بالای خود در برابر زنگ زدگی، خوردگی و خشک شدن، به عنوان یکی از مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری‌ بلندمدت شناخته می‌شود. به همین خاطر اگر برای خرید این فلز گرانبها، به صورت خام یا اکسسوری؛ سری به طلا فروشی حقانی بزنید، شاهد طیف گسترده‌ای از محصولات مختلف با قیمت‌های گوناگون خواهید بود و به راحتی می‌توانید آنچه را که باب میل‌تان است و با بودجه در دستتان تناسب دارد؛ خریداری کنید. به طور مثال، قیمت انگشتر طلا زنانه در این فروشگاه، از ۸۰۰٫۰۰۰ تومان شروع شده و بسته به مدل و وزن آن، تا ۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ می‌باشد. به همین خاطر همه شما عزیزان به راحتی می‌توانید با هر سرمایه‌ای که در دست دارید، یک جفت گوشواره زیبا و جذاب خریداری کنید و علاوه بر استفاده روزمره، از منظر پس‌انداز و سرمایه‌گذاری هم بدان بنگرید.

عرضه و تقاضا و روند قیمت گذاری

تقاضای بالا و عرضه‌ی محدود طلا، ارزش آن را افزایش می‌دهد. طلا کمیاب است و فرآیند استخراج آن زمان‌بر و پرهزینه می‌باشد؛ به همین دلیل میزان عرضه‌ی آن محدود بوده و ارزش بالایی برخوردار است. از طرفی هم قیمت طلا در طول سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته و به عنوان یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری محبوب شناخته شده است. بنابراین شما می‌توانید با خرید طلا آنلاین یا به صورت حضوری، بخشی از ثروت خود را سرمایه‌گذاری یا پس انداز کنید.

البته نکته مهمی که پیش از خرید طلا برای سرمایه‌گذاری باید که بدان توجه کنید، این است که ابتدا باید مقدار بودجه در دسترس خود را که برای خرید طلا در نظر گرفته‌اید، مشخص کنید. سپس متناسب با آن، به دنبال زیورآلات دست دوم طلا یا نو باشید. معمولا اغلب کسانی که طلا را به قصد سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند، در وهله اول به دنبال زیورآلات دست دوم می‌گردند. زیرا اجرت خاصی حین خرید نداشته و به اصطلاح به صرفه‌تر خواهد بود. به طور مثال قیمت دستبند طلا اگر از نوع دست دوم باشد، به منظور پس‌انداز برای شما مقرون به‌صرفه‌تر است؛ زیرا اجرت ندارد.

بیشتر ببینید
شرح کامل وظایف منشی سالن زیبایی در تهران

با این حال نکته‌ای که در ادامه می‌گوییم را به خاطر بسپارید تا در خرید طلا ضرر نکنید! برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری؛ طلای دست دوم تمیز گزینه بهتری خواهد بود؛ اما چه طلای نو بگیرید و چه دست دوم؛ حتما باید بیشتر از یکسال، دست نگه دارید و اقدام به فروش آن نکنید تا برایتان سود آور باشد. فروش طلای سرمایه‌گذاری شده در کمتر از یکسال، سودی برایتان نخواهد داشت.

کاربرد گسترده‌ و ارزش فرهنگی

یکی دیگر از علت ارزشمند بودن طلا، می‌توان به کاربرد گسترده‌ای که در صنعت دارد، اشاره کرد. در واقع طلا به عنوان یکی از فلزات مهم در صنایع الکترونیکی، نجاری، جواهرسازی و دیگر صنایع به شمار می‌رود. به همین دلیل، تقاضای بالایی برای ساخت طلا سفارشی در صنایع مختلف وجود دارد. همچنین در بسیاری از فرهنگ‌ها، طلا به عنوان نماد ثروت و قدرت شناخته می‌شود. از این‌رو فلز مذکور، به عنوان یک نماد ارزشمند و تاریخی در سرتاسر دنیا شناخته می‌شود.

تنوع عیار طلا

اگر روزی برای خرید طلا، سری به بازار بزنید؛ شاهد زیورآلات مختلفی خواهید بود که هر یک از آن‌ها عیارهای متفاوتی دارند؛ اما آیا می‌دانید که عیار طلا چه ماهیتی دارد و چرا این فلز گرانبها باید عیارسنجی شود؟! در پاسخ بدین پرسش ابتدا باید شما عزیزان را با مفهوم عیار سنجی طلا آشنا کنیم، تا پس از آن به راحتی علت ارزشمند بودن طلا را دریابید.

به طور کلی عیار سنجی طلا به معنای تعیین عیار یا میزان خلوص طلا است. عیار طلا به مقدار آلیاژ آن با دیگر عناصر موجود در آن بستگی دارد. به عنوان مثال، طلا خالص عیار 24، به معنای این است که 24 قسمت از هر 24 قسمت، طلا خالص است و هیچ آلیاژ دیگری در آن وجود ندارد. اما طلا برای استحکام پیدا کردن معمولاً به صورت آلیاژ با دیگر فلزاتی مانند نقره، مس و پلاتین ترکیب می‌شود و عیار آن بین 10 تا 22 است. هر چه عیار یک طلا بالاتر باشد میزان ارزشمندی آن بیشتر است. عیارسنجی طلا می‌تواند به روش‌های مختلفی از جمله دستگاه عیار سنج طلا، عیارسنجی با سنگ محک، عیار سنجی با استفاده از اسید و… اشاره کرد.

علت حفظ ارزش طلا در طول تاریخ

در این بخش از مقاله به بررسی علت ارزشمند بودن طلا در طول تاریخ می‌پردازیم، تا به خوبی بدانید که چرا این فلز یک گزینه ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز درآمد است؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

تاریخچه‌ استفاده از طلا و ارزش آن در طول زمان

طلا، ارزش خود را در تمام قرن‌ها حفظ کرده است و بر خلاف ارز کاغذی، سکه‌ها یا دارایی‌های دیگر، ابزاری پایدار برای انتقال و حفظ ثروت از نسلی به نسل دیگر است. از دوران‌های بسیار قدیم، مردم به خصوصیات منحصر به فرد این فلز گرانبها اهمیت می‌دادند. به عنوان مثال خوردگی  و سایش در طلا به وجود نمی‌آید و می‌توان این فلز را در حرارت خاصی ذوب کرد و به راحتی به صورت‌های مختلفی و زیورآلات متفاوت استفاده کرد. به علاوه، طلا دارای رنگ منحصر به فرد و زیبایی خاصی است و به دلیل ساختار متفاوتش باعث جذب مقداری نور می‌شود. این خصوصیت‌ها باعث شده است که طلا به عنوان یکی از ارزشمندترین فلزات در جهان شناخته شود.

ارتباط بین ضعف ارزش دلار آمریکا و ارزش پایدار طلا

ارزش دلار آمریکا در مقایسه با سایر ارزها، به طور مثال در سال‌های 1998 تا 2008، کاهش یافته است. این مسئله مردم را وادار می‌کند که به سمت حفظ ارزش ثابت طلا بروند، که باعث افزایش قیمت و علت ارزشمند بودن طلا می‌شود. در حقیقت، قیمت طلا بین سال‌های 1998 و 2008 تقریباً سه برابر شده و در اوایل سال 2008 به نقطه 1000 دلار در هر اونس رسیده است؛ همچنین، قیمت طلا بین سال‌های 2008 و 2012 تقریباً دو برابر شده و از مرز 2000 دلار عبور کرده است.

کشور هند یکی از بزرگترین مصرف کنندگان طلا در جهان است و با تقاضای سالانه معادل حدود 25 درصد از کل تقاضای فیزیکی در سراسر جهان، به عنوان بازار مهمی برای طلا شناخته می‌شود. در فصول جشن و عروسی، تقاضای طلا و جواهر افزایش می‌یابد که منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود. علاوه بر تقاضا، عوامل متعدد دیگر نیز بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارند.

بیشتر ببینید
بهترین هدیه برای روز پدر و مرد

طلا یکی از بهترین محافظان در برابر تورم

تورم یکی از مشکلات جدی اقتصادی است که می‌تواند بر ارزش پول تأثیر بسزایی بگذارد. در این شرایط، سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌حل‌هایی برای حفظ ارزش پول هستند. طلا به عنوان یکی از راهکارهای عالی برای مقابله با تورم شناخته می‌شود. دلیل این امر این است که زمانی که ارزش پول کم می‌شود، قیمت طلا نسبت به پول زیاد می‌شود. به همین علت، سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌گذاری در طلا ترغیب می‌شوند؛ زیرا سبب حفظ ارزش پولشان در طولانی مدت می‌شود.

علاوه بر این، طلا به عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری پایدار و امن  با ریسک پایین شناخته می‌شود. با این حال، باید دقت کرد که عوامل زیادی بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارند و تنها تورم دلیل افزایش قیمت طلا نیست. به همین علت پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در طلا، با تحلیل و بررسی دقیق وضعیت بازار، تصمیم گیری مناسب را برای سرمایه‌گذاری انجام دهید.

با این وجود آنچه در این میان حائز اهمیت می‌باشد، این است که شما بتوانید طلا را با قیمت مقرون به صرفه‌تری خریداری کنید تا در زمان فروش، شانس خود را برای کسب سود بیشتر، افزایش دهید. بدین منظور برخی از گالری‌های طلا و جواهرات نظیر مجموعه حقانی، ویترین طلا کم اجرت را برای مشتریان عزیزی که قصد سرمایه‌گذاری با این فلز را دارند، تدارک دیده‌اند. از این‌رو شما می‌توانید برای خرید کم اجرت‌ترین طلا‌ها به سایت حقانی مراجعه کرده و از این ویترین ویژه دیدن فرمایید. سپس بر حسب مقدار بودجه‌ای که در اختیار دارید، از میان طیف گسترده زیورآلات متنوع، نظیر گوشواره، دستبند، انگشتر و… آنچه را که باب میل‌تان است انتخاب کنید، و لذت یک خرید هوشمندانه و مقرون به صرفه را تجربه نمایید.

طلا کالای بحرانی در تنش‌های جهانی

طلا نه تنها در شرایط عدم اطمینان مالی، بلکه در زمان‌های عدم اطمینان ژئوپلیتیک نیز قابلیت حفظ ارزش خود را از خود نشان می‌دهد. طلا همیشه به عنوان “کالای بحرانی” شناخته می‌شود؛ زیرا در زمان‌هایی که تنش‌های جهانی افزایش پیدا می‌کند، اکثر مردم به سرمایه گذاری طلا پناه می‌برند؛ زیرا بر این باورند که طلا کالایی امن است.

محدودیت‌های تولید و استخراج طلا

امروزه منابع طلا در سراسر جهان کمتر شده‌ است و به همین علت استخراج طلا با چالش‌های بسیار زیادی روبرو است؛ همچنین روند و فرآیند استخراج طلا نیازمند هزینه‌های بالا و تکنولوژی پیشرفته است؛ بنابراین، محدودیت‌های تولید و استخراج طلا به عنوان یک محدودیت پایداری در صنعت معدن‌کاری طلا شناخته می‌شود. این محدودیت‌ها ممکن است باعث کاهش تولید طلا و افزایش قیمت طلا می‌شود. به علاوه، با توجه به اینکه طلا به عنوان یک کالای بحرانی در نظر گرفته می‌شود، هرگونه تغییر در تولید و عرضه آن می‌تواند تاثیراتی روی اقتصاد و بازار سرمایه گذاری داشته باشد.

افزایش میزان تقاضای طلا

در چندین سال اخیر، افزایش ثروت در اقتصادهای نوظهور باعث افزایش بازار تقاضا برای طلا شده است. در بسیاری از این کشورها، طلا با فرهنگ نیز درآمیخته شده است. به عنوان مثال، در چین، شمش های طلا به عنوان نوعی پس انداز سنتی شناخته می‌شوند و تقاضای ثابتی برای طلا وجود دارد. هند نیز جزو بزرگترین کشورهای مصرف کننده طلا در جهان است و از طلا برای تولید جواهرات و زیور آلات در مراسمات خاصی مانند  مراسم عروسی استفاده می‌شود؛ همچنین، تقاضای سرمایه‌گذاران نیز برای طلا افزایش یافته است به طوری که برخی از سرمایه‌گذاران به آن بودجه اختصاص می‌دهند.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره علت ارزشمند بودن طلا با شما صحبت کردیم و دلایل ارزشمند بودن طلا را به طور کامل بررسی کردیم. به طور کلی طلا به عنوان کالایی مناسب برای مبادله و سرمایه‌گذاری شناخته شده است. این فلز، که گرچه کمیاب و ارزشمند است، اما به اندازه کافی فراوان است که بتواند به سکه برای خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری تبدیل شود و همچنین نایاب است به حدی که همه نمی‌توانند آن را استخراج یا تولید کنند.

مطالب مرتبط

امتیازدهی

از امتیاز شما متشکریم!

اشتراک گذاری

دیدگاه ها