طلاق توافقی

یکی از روش‌هایی که زوجین به صورت مسالمت آمیز می‌توانند از یکدیگر جدا شوند، طلاق توافقی است. در این نوع از طلاق طرفین با رضایت کامل، پس از طی کردن مراحل مقرر برای انجام آن، از یکدیگر جدا خواهند شد. در عین حال از جمله موارد مهمی که در طلاق توافقی مد نظر می‌باشد، مهریه است.

با توجه به این موضوع قصد داریم که در ادامه مطالبی را درباره طلاق توافقی و مهریه در آن برای شما عزیزان شرح دهیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

دوره آموزش آنلاین صفر تا صد رنگ مو

طلاق و انواع آن

مسئله طلاق از جمله مسائلی است که بسیاری از زوجین ممکن است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. چرا که زوجین پس از این‌که یک زندگی مشترک ناموفق را در کنار هم تجربه می‌کنند، به فکر جدایی از یکدیگر خواهند بود. به‌طور کلی طلاق به 3 روش قابل انجام خواهد بود که در ادامه نیز به آن‌ها اشاره شده است.

  • طلاق توافقی
  • طلاق از طرف مرد
  • طلاق از طرف زن

طلاق توافقی چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مطالب نیز گفته شد، طلاق توافقی یکی از روش‌هایی است که زن و مرد به‌ صورت مسالمت آمیز، به زندگی مشترک خود پایان می‌دهند. به این نحو که آن‌ها می‌توانند پس از ثبت درخواست طلاق و دریافت گواهی عدم امکان سازش از دادگاه، به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و در نهایت از یکدیگر جدا شوند.

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی چیست؟

برای این‌که زوجین بتوانند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند، شرایطی وجود دارد که در ادامه این بخش از مطالب به آن‌ها اشاره شده است.

  • یکی از اصلی‌ترین شرایط برای طلاق توافقی، رضایت طرفین است.
  • پرداخت مهریه در صورت عدم بخشش آن از طرف زوجه، از شرایط است که در طلاق توافقی باید به آن پرداخته شود.
  • توافق زوجین بر سر مواردی هم‌چون پرداخت نفقه، حضانت فرزندان و … از جمله شرایط طلاق توافقی است.
  • رعایت عده از طرف خانم و ارائه گواهی عدم بارداری الزامی است.
  • مراجعه به یکی از مراکز مشاور خانواده بهزیستی و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق، از دیگر شرایط طلاق توافقی است.
بیشتر ببینید
خرید انواع لباس فرم اداری زنانه و مردانه با بهترین قیمت

طلاق توافقی چه مدت طول می‌کشد؟

پرونده‌های طلاق بسیاری در دادگاه‌ها در حال بررسی هستند، به همین دلیل است که رسیدگی به آن‌ها ممکن است کمی زمان‌بر و خسته کننده باشد. به‌ صورت کلی اقدام برای طلاق به 2 روش امکان پذیر است که یکی به کمک وکیل طلاق و دیگری بدون کمک گرفتن از وکیل است. از این رو در ادامه روند رسیدگی به پرونده طلاق توافقی و مدت زمانی‌که طول می‌کشد به نتیجه مد نظر دست پیدا کنید بیان شده است.

  • طلاق توافقی با کمک وکیل: اگر از یک وکیل طلاق در کنار خود بهره ببرید، می‌توانید با توجه به تبحر او در این زمینه در مدت زمانی حدودا 10 الی 20 روزه، پروسه پرونده طلاق خود را به پایان برسانید. در عین حال وکیل می‌تواند در جلسات دادگاه به جای شما حضور داشته باشد.
  • طلاق توافقی بدون کمک وکیل: اگر تصمیم بگیرید که بدون کمک گرفتن از وکیل طلاق از یکدیگر به صورت توافقی جدا شوید، ممکن است به دلیل وجود پرونده‌های بسیار در این زمینه و همچنین عدم آشنایی کامل با پروسه رسیدگی به پرونده‌تان، ممکن است تا 3 ماه نیز درگیر این موضوع باشید.

طلاق توافقی

شرایط مهریه در طلاق توافقی به چه صورت خواهد بود؟

مهریه در طلاق توافقی نیز هم‌چون دیگر انواع طلاق، از جمله حق و حقوق مالی زن است و می‌تواند آن‌را از همسرش طلب کند. اما تفاوت مهریه در طلاق توافقی در این است که زوجین می‌توانند بر سر دریافت و یا عدم دریافت مهریه از سوی زن با یکدیگر به توافق برسند. در عین حال در نظر داشته باشید که طبق ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده، پرداخت مهریه تا 110 سکه بهار آزادی یا معادل مورد تایید است و همچنین مرد این امکان را دارد که به‌صورت آن‌را پرداخت کند. در ادامه نیز به شرایط مهریه در طلاق توافقی اشاره شده است.

  • از جمله شرایط مهریه در طلاق توافقی این است که، اگر زن کلیه مهریه خود را ببخشد، بعد از طلاق نیز نمی‌تواند هیچگونه ادعایی در خصوص دریافت آن داشته باشد.
  • اگر زن بعد از طلاق توافقی، چک یا سفته‌ای برای دریافت مهریه‌اش از همسر خود گرفته باشد، می‌تواند در صورت عدم وصول آن‌، درخواست مطالبه حق و حقوق خود را از طریق دادگاه پیگیری کند.
  • بعد از طلاق توافقی اگر مدارکی مبنی بر این‌که زن حق دریافت مهریه را دارد، وجود داشته باشد؛ حتی با ازدواج مجدد نیز می‌تواند مهریه خود را از همسرش طلب کند.
  • اگر زوجین در دوران عقد نیز طلاق توافقی بگیرند و آن‌ها نزدیکی صورت گرفته باشد، مرد بایستی مهریه را به ‌صورت کامل به زن بپردازد. همچنین اگر بین آن‌ها در دوران عقد نزدیکی صورت نگرفته باشد، زن مستحق دریافت نیمی از مهریه خواهد بود.
بیشتر ببینید
درد کیسه صفرا کجاست؟ راه‌ های شناخت و درمان آن

اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد زوجین در طلاق توافقی می‌تواند بر سر دریافت بر سر دریافت و یا عدم دریافت مهریه از سوی زوجه تصمیم گیری کرده و به توافق برسند.

کلام آخر

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است. در این نوع از طلاق نیز بحث مهریه مطرح خواهد بود و بایستی به آن توجه شود. با توجه به این موضوع ما در موسسه حقوقی دادنیک سعی بر این داشتیم هر آن‌چه که باید در مورد طلاق توافقی و دریافت مهریه در این نوع از طلاق بدانید را برای شما عزیزان بیان ‌کنیم.

در عین حال شما همراهان عزیز می‌توانید اگر به دنبال دریافت مشاوره از بهترین وکیل طلاق در تهران هستید، می‌توانید از طریق شماره تماس‌ موجود در سایت موسسه حقوقی دادنیک با ما در ارتباط باشید.