ساتیشو

مکان های تاریخی اصفهان + معرفی 30 لوکیشن تاریخی و دیدنی

elarah

الهه

۱۶ مهر ۱۴۰۲

علاقه مند به مدل و استایل

عناوین اصلی این مقاله

دوره آموزش گلدوزی

مکان های تاریخی اصفهان + معرفی 30 لوکیشن تاریخی و دیدنی

ایران در سده های گذشته با ظهور و سقوط سلسله های پادشاهی مختلف، چندین شهر را به عنوان پایتخت خود دیده است. شهرهایی که به دستور پادشاهان و با تلاش معماران و مهندسان بناهای شگفت انگیزی را در دل خود جای داده اند. یکی از شهرهایی که بسیاری از جاذبه‌های ایران در آن قرار گرفته است، شهر اصفهان است. اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور شناخته می‌شود. در این مطلب با بررسی مکان های تاریخی اصفهان، تلاش کردیم گزینه های متنوعی را برای برنامه گردش در این شهر پیش روی شما بگذاریم.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان

یکی از اولین جاذبه‌های تاریخی که معمولا مسافران در سفر خود به اصفهان از آن بازدید می‌کنند، میدان نقش جهان است. این میدان تاریخی بسیاری از بناهای ارزشمند اصفهان را در خود جای داده است. این میدان تماشایی داستان های متعدد تاریخی را برای گردشگران روایت می‌کند. این میدان در دوران تیموریان بنا شد و در زمان حکومت شاه عباس صفوی توسعه یافت و به مرور به یکی از نمادهای ارزشمند در ایران مبدل شد. میدان نقش جهان در گذشته محلی برای برگزاری جشن‌های سلطنتی، رژه، گردش و خرید بود و امروزه نیز به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای گشت و گذار در اصفهان محسوب می‌شود. شما می‌توانید با رزرو هتل های اصفهان در نزدیکی میدان نقش جهان، به سادگی به این اثر باشکوه دسترسی داشته باشید.

میدان نقش جهان اصفهان

سی و سه پل

یکی از دیگر مکان های تاریخی اصفهان سی و سه پل است. معماری این بنای تاریخی به عنوان یکی از الگوهای ارزشمند معماری در ایران به شمار می‌آید. بنای سی و سه پل دارای 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض است. ساخت این بنا به دوران صفویان باز می‌گردد. بنای سی و سه پل همواره میزبان گردشگران مختلف بوده و محلی برای کسب تجربه‌های منحصر به فرد محسوب می‌شود. نورپردازی این بنا در شب، زیبایی آن را دوچندان کرده و جلوه‌ خاصی به زاینده رود بخشیده است. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی به ندرت می‌توان عبور جریان زیبای زاینده رود را از سی و سه پل مشاهده کرد.

کاخ چهلستون

در دوران حکومت صفویان باغ‌های سلطنتی متعددی در شهر اصفهان ساخته شد که متاسفانه در طول تاریخ بسیاری از آن‌ها تخریب شده‌اند. یکی از باغ‌های به جامانده از آن دوران در اصفهان، باغ موزه چهلستون است که شهرتی جهانی دارد. با وجود آسیب‌هایی که ناملایمتی‌های گذر زمان به این بنا وارد کرده؛ اما هم‌چنان کاخ چهلستون زیبایی و شکوه خود را حفظ کرده است. باغ چهلستون دارای 3 در ورودی مختلف بوده که در قدیمی آن به سمت شرق بوده و شما می‌توانید پس از عبور از آن به استخر بزرگ جلوی امارت برسید. در این مسیر می‌توانید درختان مختلف را مشاهده کنید که تا کاخ اصلی امتداد می‌یابند. علاوه بر معماری و جنبه‌های ظاهری بی‌نظیر، این باغ تاریخی از موزه‌ای نیز برخوردار است که گردشگران می‌توانند در سفر خود به اصفهان از آن بازدید کنند.

عمارت عالی قاپو

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های میدان نقش جهان عمارت عالی قاپو است. شما می‌توانید از طریق رزرو هتل عباسی اصفهان و بخش گردشگری آن به سادگی از این بنا بازدید کنید. کاخ عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان واقع شده است. این کاخ دارای مساحتی در حدود 1800 متر مربع بوده و در 6 طبقه ساخته شده است. معماری عالی قاپو بر پایه چوب بوده با بهره‌مندی از ارتفاعی 38 متری به عنوان یکی از مرتفع‌ترین بناها در زمان خود به شمار می‌آمد. شاه عباس اول این بنا را با هدف نشان دادن شکوه و جلال حکومت خود به جهانیان بنا کرد. امروزه بسیاری از مسافران خارجی برای بازدید از این کاخ باشکوه به اصفهان سفر می‌کنند.

پل خواجو

پل خواجو یکی دیگر از مکان های تاریخی اصفهان است که در مسیر زاینده رود قرار دارد. با وجود گذشت سال‌ها از احداث پل خواجو، این پل هم‌چنان زیبایی خاص خود را حفظ کرده و در میان مکان‌های محبوب گردشگران قرار دارد. پل خواجو در شرق سی و سه پل قرار دارد و به دلیل استحکام بی‌نظیر، تقارن و سبک معماری خاص، به عنوان نمونه‌ای منحصر به فرد در کشور شناخته می‌شود.

کلیسای وانک

کلیسای وانک به عنوان مشهورترین کلیسا در کشور شناخته می‌شود که به دلیل بهره‌مندی از نقش و نگارهای منحصر به فرد و هم‌چنین معماری ساده و ز   یبا، از سایر کلیساها در کشور متمایز شده است. امروزه کلیسای وانک بنایی مقدس و ارزشمند در میان ارامنه اصفهان محسوب می‌شود و مسافران بسیاری نیز برای بازدید از این مکان به شهر اصفهان سفر می‌کنند. کلیسای وانک از جاذبه‌های تاریخی محله جلفای اصفهان است که قدمت آن به دوران شاه عباس صفوی باز می‌گردد. این بنا در ابتدا تنها محلی مذهبی به شمار می‌آمد؛ اما امروزه کلیسای وانک تبدیل به یکی از جاذبه‌های ارزشمند در شهر اصفهان شده است. اگر قصد بازدید از این کلیسای تاریخی را دارید، می‌توانید با رزرو هتل ارزان در محله جلفا، در نزدیکی این بنای تاریخی اقامت داشته باشید.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع، یکی از مکان های تاریخی اصفهان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این مسجد به عنوان قدیمی‌ترین بنای تاریخی در اصفهان محسوب می‌شود که قدمت آن به پیش از دوران صفویان باز می‌گردد. معماری و ظاهری کلی بنا به دوران سلجوقی مربوط می‌شود؛ اما تغییراتی که در آن صورت گرفته است به عصر صفویان ارتباط دارد. قدمت بالای این بنا در کنار معماری متفاوت، مسجد جامع را از سایر بناهای تاریخی اصفهان متمایز کرده است. با توجه به قدمت 2000 ساله مسجد جامع، این بنا بارها مورد مرمت قرار گرفته است.

منارجنبان

ماهیت معماری منارجنبان اصفهان به گونه‌ای است که با وجود قوام و استحکام بالا، در جای خود تکان می‌خورد. منارجنبان اصفهان در منطقه‌ای به نام نصرت آباد قرار دارد. فضای بیرونی و داخلی منارجنبان توسط اساتید کاشی‌کاری مزین شده و جلوه‌ای تماشایی را در این بنای تاریخی ایجاد کرده‌اند. این بنا در دوران فرمانروایی فردی به نام محمد خدابنده ساخته شده است.

بیشتر ببینید
طریقه برداشتن قوز بینی با جراحی بینی یا رینوپلاستی

منارجنبان

مدرسه چهار باغ

مدرسه چهارباغ که به مدرسه مادرشاه و مدرسه سلطان حسین نیز شهرت دارد، یکی از آخرین بناهایی است که در دوران صفویه ساخته شده است. این بنا به دلیل زیبایی بی‌بدیل و فضاسازی متفاوت در میان آثار تاریخی اصفهان جایگاه ویژه‌ای دارد. مجموعه‌ای از کاشی‌کاری‌ها، گره‌چینی‌ها و طرح و نقش‌های بیرونی و داخلی این بنا موجب شده تا تصویری ماندگار از این بنا در شهر اصفهان به جای بماند. این مدرسه تاریخی پس از انقلاب به نام مدرسه علمیه اما جعفر صادق و کتابخانه عمومی امام جعفر صادق تغییر یافت.

آرامگاه صائب تبریزی

صائب تبریزی یکی از بزرگترین شاعران کشور است که به رسم بزرگداشت از این شاعر گرانقدر بنایی باشکوه در شهر اصفهان ساخته شده است. این بنا به عنوان یکی از مکان های تاریخی اصفهان به ثبت رسیده است. قبر این شاعر نام‌دار در دوران پهلوی کشف شد، تا پیش از این دوره این قبر و باغ اطراف آن در اجاره تاجران اصفهانی بود، در نهایت این بنا از اختیار تجار خارج شده و با دستور استانداری اصفهان بازسازی بنا آغاز می‌شود. معماری این بنا از جلوه‌های اصلی جذابیت آن است. در این بنا ایوان‌های بلند و پله‌های سنگی به چشم می‌خورد، هم چنین روی سر ستون‌های بنا، قوس‌های جناغی قرار دارد و زیر سقف آن نیز آینه‌کاری مشاهده می‌شود.

عمارت هشت بهشت

از دیگر جاهای تاریخی اصفهان می‌توان به عمارت هشت بهشت اشاره کرد. این بنای باشکوه در دوران شاه اسماعیل بنا شد و در میانه‌ باغ کوشکی زیبا و اشرافی قرار گرفته است که چشم‌اندازی بی‌نظیر در مقابل گردشگران قرار داده است. این بنا در سال 1313 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. در دوران قاجار به بخش‌های از بنای باشکوه هشت بهشت آسیب وارد شد و قدری از زیبایی آن کاسته شد؛ اما این بنا هم‌چنان از زیباترین جاذبه‌های اصفهان محسوب می‌شود.

مسجد امام

مسجد امام، یکی از آثار برجسته در تاریخ اصفهان است که معماری ایرانی–اسلامی آن بسیاری از افراد را به خود جذب کرده است. این بنا توسط شاه عباس به عنوان هدیه‌ای به روح شاه طهماسب بنا شد. فرایند مهندسی این مسجد بر عهده علی اکبر اصفهانی بود و خوش‌نویسی‌های آن نیز توسط اساتید بزرگی از جمله: علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی و محمدرضا امامی صورت گرفته است. کاشی‌کاری‌ها، تزئینات و آثار به جا مانده در این بنا جلوه‌ای خاص به آن بخشیده و آن را از سایر مساجد اصفهان متمایز کرده است.

کلیسای بیت اللحم

یکی دیگر از یادگارهای دوره صفویه در اصفهان، کلیسای بیت اللحم است. این کلیسا در میان تمامی کلیساهای باقی مانده در اصفهان دارای بلندترین گنبد بوده که از فواصل دور نیز قابل مشاهده است. کلیسای بیت اللحم چه از نظر طراحی و نقاشی داخلی و چه از نظر نمای بیرونی به عنوان محلی زیبا و منحصر به فرد محسوب می‌شود. این کلیسا در فهرست 23 کلیسای زیبای جهان قرار دارد و به همین دلیل همه ساله افراد زیادی برای تماشای زیبایی مسحور کننده این کلیسا به اصفهان سفر می‌کنند.

مسجد شیخ لطف الله

یکی دیگر از اماکن تاریخی شهر اصفهان مسجد شیخ لطف الله است. جزئیات شگفت انگیز به کار رفته در طراحی و معماری این مسجد می‌تواند تا مدت‌ها در خاطر مراجعین باقی بماند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این مسجد آن است که در ساعات مختلف روز، رنگ‌های مختلفی را برای گردشگران نمایان می‌کند. رنگ‌های خاکی، صورتی و خاکستری از جمله این رنگ‌ها هستند. مسجد شیخ لطف الله دارای مدورترین گنبد در میان مسجدهای جهان است که جلوه‌ای بی‌نظیر از تزئینات داخلی را به جای می‌گذارد.

مسجد شیخ لطف الله

کوه صفه

کوه صفه که با نام بام اصفهان شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در اصفهان است که با بهره‌مندی از فضایی سر سبز در دامنه کوه، منظره‌ای بی‌نظیر را برای تفریح و گذران وقت به ارمغان آورده است. کوه صفه از سلسله کوه‌های زاگرس محسوب می‌شود که در جنوبی‌ترین بخش اصفهان قرار دارد. این کوه دارای ارتفاعی در حدود 2257 متر بوده و جاذبه‌های طبیعی و تفریحی مختلفی از جمله: غار، تلکابین و … را در خود جای داده است. در ارتفاعات قله کوه صفه می‌توانید از تماشای تپه‌های سرخ رنگ و هم‌چنین مناظر سرسبز لذت ببرید.

حمام شیخ بهایی

حمام شیخ بهائی، بنایی منحصر به فرد در شهر اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویان مربوط می‌شود. بسیاری از حمام‌های به جا مانده از دوره‌های تاریخی مختلف، تغییر کاربری پیدا کرده و امروزه به محلی برای گسترش فرهنگ و ابقای یادمان‌های قدیمی در کشور شده‌اند. حمام شیخ بهایی در خیابان عبدالرزاق اصفهان واقع شده و در بازار کهنه اصفهان قرار دارد. معماری این حمام تاریخی توسط شیخ بهائی دانمند بزرگ عصر صفوی انجام گرفته است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که این حمام را از سایر حمام‌های کشور متمایز کرده بود، سیستم گرمایشی آن بود. این حمام تنها با یک شعله کار می‌کرد و تمام گرمایش آب حمام با استفاده از این سیستم منحصر به فرد صورت می‌گرفت.

خانه جواهری

خانه جواهری یکی دیگر از مکان های تاریخی اصفهان است که در یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر قرار دارد. ساختار خانه جواهری مربعی شکل بوده و فضاهای معماری در 4 جبهه مختلف، حیاط را احاطه کرده‌اند. این خانه تاریخی با بهره‌مندی از بنایی دو طبقه و تزئینات متعدد از جمله: گچبری‌ها، شیشه‌های رنگی، نقاشی و درهای ارسی جلوه‌ای بی‌نظیر از معماری خانه‌های قدیمی ایرانی را نمایان می‌کند. این بنا امروزه به کارگاه هنرها و صنایع دستی تبدیل شده است.

کوه صفه

یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های شهر اصفهان، موزه تاریخ طبیعی این شهر است که در سال 1367 افتتاح شده و با هدف ارتقای سطح دانش و اطلاعات در زمینه عظمت جهان آفرینش و آشنایی با گونه‌های مختلف جانوری ساخته شده است. آثار طبیعی واقع در این موزه، تماما توسط استاد گرانقدر دانشگاه اصفهان، دکتر جعفریان گردآوری شده و در این موزه قرار گرفته است. قسمت‌های مختلف موزه تاریخ طبیعی شامل موارد مختلفی از جمله: جانوران بی‌مهره، گیاه شناسی، زمین شناسی، جانوران مهره‌دار و … می‌شود.

آرامگاه یوشع پیامبر

آرامگاه یوشع پیامبر در گورستان تخت فولاد واقع شده و ضلع شمالی تکیه شهدا قرار گرفته است. قدمت این گورستان به پیش از اسلام باز می‌گردد و به همین دلیل از اهمیت تاریخی بسیار بالایی برخوردار است. بر اساس روایات مورخان، حضرت یوشع توسط کوروش کبر از اسارت نجات یافت و به ایران آمد.

بیشتر ببینید
بهترین مارک پرایمر برای پوست خشک

برج کبوتر مرداویج

برج کبوترخانه یکی از جذاب‌ترین مکان های تاریخی اصفهان است که به دلیل هماهنگی بی‌نظیر با طبیعت و معماری متفاوت در میان گردشگران محبوبیت بالایی دارد. برج کبوتر مرداویج دارای هشت استوانه خارجی و یک استوانه مرکزی بوده که استوانه‌های خارجی در دور تا دور آن قرار دارند. مصالح به کار رفته در این بنا عمدتا از نوع خشت خام و گل هستند. این کبوترخانه سه طبقه در گذشته میزبان حدود 15 هزار کبوتر بوده است.

خانه معتمدی

خانه معتمدی که در میان شهروندان اصفهانی با نام خانه ملاباشی نیز شناخته می‌شود، بنایی متعلق به دوران قاجار است که در محله پاقلعه قرار دارد. ملاباشی که از منجمان دوران ناصرالدین شاه بود، از منزل خود به عنوان نهادی فرهنگی مذهبی استفاده می‌کرد. بنای این خانه دارای یک حیاط بیرونی، 3 اتاق کار و سه ورودی مستقل است که در ساخت آن‌ها از هنر فلزکوبی روی چوب، با ظرافت بالایی استفاده شده است. خانه معتمدی در سال 1381 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قبرستان تخت فولاد

قبرستان تاریخی تخت فولاد یکی از قبرستان‌های تاریخی اصفهان است که قدمت آن به قرن چهارم هجری باز می‌گردد. این قبرستان با بهره‌مندی از زمینی به مساحت 75 هکتار، در حاشیه جنوبی زاینده‌رود قرار دارد. در محل قبرستان تخت فولاد آرامگاه مشاهیر متعددی از جمله: میرفندرسکی، بابا فولاد حلوایی، بابا رکن‌الدین، آغاباشی و … قرار دارد.

خانه تاریخی قصر منشی

خانه تاریخی قصر منشی اصفهان یکی از مکان های تاریخی و دیدنی اصفهان است که در حال حاضر به اقامتگاهی دیدنی برای گردشگران تبدیل شده است. این مکان تنها یک هتل یا اقامتگاه نیست؛ بلکه جاذبه‌ای منحصر به فرد است که می‌تواند تجربه حضور در حال و هوای خانه‌های قدیمی و معماری بی‌نظیر گذشته ایران را برای شما به ارمغان بیاورد. این اقامتگاه دارای 20 اتاق مختلف بوده و در مجموع می‌تواند پذیرای 44 مهمان باشد. دیوارهای سفید رنگ، در و پنجره‌های چوبی، شیشه‌های رنگی و ایوان‌های بی‌نظیر از جمله مواردی است که جلوه‌ای ویژه به این مکان بخشیده است.

هتل عباسی اصفهان

هتل تاریخی عباسی اصفهان یکی دیگر از بناهای قدیمی این شهر است که امروزه به عنوان یکی از کهن‌ترین هتل‌ها در جهان و یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های ایران شناخته می‌شود. قدمت این هتل به 300 سال قبل مربوط می‌شود و در خیابان چهار باغ عباسی واقع شده است. بنای ای هتل در سال 1351 با سبکی مدرن و بر اساس استانداردهای جهانی بازسازی شد. این هتل با بهره‌مندی از معماری سنتی و تاریخی تاثیر قابل توجهی در حفظ بافت تاریخی اصفهان داشته است.

هتل عباسی اصفهان

خانه بخردی

خانه تاریخی بخردی اصفهان از جمله مکان های تاریخی اصفهان است که از قدمتی 400 ساله برخوردار است. این خانه در محله سنبلستان قرار دارد و امروزه با تغییر کاربری به اقامتگاه، بستری مناسب را برای سکونت مسافران و ایجاد تجربه مناسب برای حضور در بافت تاریخی و سنتی را برای گردشگران و توریستان فراهم کرده است. تجربه حضور در اقامتگاهی 400 ساله می‌تواند برای هر مسافری، خاطره‌ای به یادماندنی باشد. این بنای تاریخی در قسمت غربی باغ جمیلان ساخته شده و با بهره‌مندی از تزئینات متفاوت، زیبایی را در اوج سادگی فراهم آورده است.

آتشگاه اصفهان

آتشکده اصفهان از کهن‌ترین یادمان‌های دوران ساسانی است که نام اصلی آن دژ مهربین بوده که برخی از مردم آن را با نام قلعه ماربین نیز می‌شناسند. این آتشکده در ارتفاع 100 متری کوه آتشگاه در هشت کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. از منظره این کوه می‌توانید مکان‌های دیدنی مختلفی از جمله: منارجنبان، باغ‌ها و قسمت‌های مختلف اصفهان را مشاهده کنید.

پل شهرستان

پل تاریخی شهرستان یکی از بناهای تاریخی اصفهان است که به دلیل قدمت بالای آن از سایر پل‌های واقع بر روی زاینده رود متمایز شده است. بنا بر بررسی‌های کارشناسان، قدمت این پل به دوران ساسانی باز می‌گردد؛ البته ریشه‌هایی از دوران هخامنشی، دیالمه و سلاجقه نیز در این به چشم می‌خورد.

چشمه آب گرم ورتون

مجموعه آبگرم ورتون در فاصله 35 کیلومتری شهر اصفهان، در روستای ورتون قرار دارد. این منطقه به دلیل آب و هوای مطلوب و وجود چشمه‌های آب گرم مختلف، از دیرباز مکانی محبوب برای تفریح و تفرج پادشاهان محسوب می‌شد. این مجموعه دارای قسمت‌های مختلفی از جمله: آبگرم معدنی، حمام، حوضچه آبگرم، ساخمان سنگی تاریخی و … است.

قلعه شاه دژ

قلعه شاه دژ بنایی با قدمت 1500 ساله است که در روزگاران قدیم دارای شکوه و جلال دوچندانی بوده است. شاه دژ از جمله قلعه‌هایی محسوب می‌شد که احمد بن عطاش، در آن اقامت گزیده است. بخش‌های زیادی از این قلعه در دوران سلجوقی ویران شده است. این قلعه در حدود 15 هکتار وسعت داشته و در گذشته شامل بخش‌های مختلفی از جمله: ارگ مرکزی، سربازخانه، حمام، انبار و … بوده است.

خانه امین

خانه امین، از جمله مکان های دیدنی و تاریخی در اصفهان است که از دوران قاجار در کشور به جا مانده و متاسفانه در طی برنامه‌های توسعه شهری، حیاط آن تخریب شده و ساختمان این بنا رو به خیابان قرار گرفته است. تزئینات متعدد به کار رفته در این بنا از جمله: گچبری‌ها، آینه‌کاری و درهای خاتم‌کاری شده جلوه‌ای ویژه‌ به این بنا بخشیده که از دور نیز قابل ملاحظه است.

سخن پایانی

گذر دوره‌های تاریخی مختلف موجب شده تا جاذبه‌های پرشماری در شهر اصفهان قرار بگیرد که طبیعتا بازدید از بسیاری از آن‌ها در طول یک سفر چند روزه میسر نیست. در این مطلب تلاش شد تا شما با تعدادی از مکان‌های تاریخی و تماشایی اصفهان آشنا شوید. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، بهتر است از طریق مرجعی معتبر برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل خود اقدام کنید. شما می‌توانید به سادگی از طریق مراجعه به سایت utravs.com در کم‌ترین زمان بلیط سفر خود را تهیه کنید.

مطالب مرتبط

امتیازدهی

1/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه ها