همه چیز در مورد کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب به عنوان یکی از ضروری­ترین محصولات مراقبتی پوستی شناخته می­شود که با توجه به وجود پرتوهای مضر فرابنفش، استفاده از آن برای همه افراد یک نیاز است.

با در نظر گرفتن این‌که قرار گرفتن در معرض امواج UV می­­تواند منجر به مبتلا شدن به سرطان پوست شود، استفاده از کرم ضد آفتاب، صرف نظر از سن، جنسیت و هر فاکتور دیگری یکی از نیاز­های پوستی به شمار می­رود که افراد ملزم به رعایت آن در روتین پوستی خود هستند. در واقع حتی اگر روتین پوستی مشخصی ندارید و برای مراقبت از پوست خود اقدامات ویژه­ای را هم انجام نمی­دهید، استفاده از کرم ضد آفتاب مجزا از این موضوع است و مصرف آن جزء لیست نیازهای سلامتی شما قرار می­گیرد. بنابراین با توجه به اهمیتی که کرم ضد آفتاب دارد، هدف ما از انتشار این مقاله بررسی تمام نکات مربوط به کرم ضد آفتاب و فواید آن است.

کرم ضد آفتاب مردانه

دوره آموزش آنلاین صفر تا صد رنگ مو

کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب یک محصول محافظتی و موضعی است که از پوست در مقابل نور خورشید و اشعه­های مضر آن، محافظت می‌کند. کرم ضد آفتاب این قابلیت را دارد که بخش زیادی از اشعه ماوراء بنفش خورشید یا همان امواج UV را جذب و یا منعکس کند. لذا می­تواند عامل مهمی برای محافظت در برابر آفتاب سوختگی و قرمزی پوست به حساب آید. البته همان­طور که پیش از این اشاره کردیم مهم­ترین دلیل اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب این است که از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری به عمل می­آورد.

کرم ضدآفتاب انواع متفاوتی را شامل می­شود که شما می­توانید هر نوع آن را بسته به نیاز پوستی خود انتخاب نمایید؛ البته در بحث انواع کرم ضد آفتاب سازگاری کرم با پوست نیز بسیار اهمیت دارد. لوسیون، ژل، اسپری، فوم، پودر، فلوئید و در نهایت کرم، انواع ضد آفتاب­هایی هستند که تولید می­شوند. استفاده از این محصولات برای تمام نواحی بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند، ضروری است؛ البته توجه داشته باشید که تا حد امکان باید به وسیله پوشش­های دیگری مانند لباس، کلاه، عینک، آفتاب‌گیر و… از تابش مستقیم نور خورشید با پوست خود جلوگیری کنید.

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

کرم ضد آفتاب چه فایده­ای دارد؟

اولین مزیت استفاده از ضد آفتاب که پیش از این هم ذکر کردیم، کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست است که در اثر قرار گرفتن پوست در معرض تابش نور خورشید ایجاد می­شود. البته استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت کلی می­تواند روی پوست شما پوشش ایجاد کند؛ یعنی حتی اگر در سایه هم قرار بگیرید، احتمال ابتلا به سرطان پوست وجود دارد که در نتیجه استفاده از کرم ضد آفتاب، این احتمال کاهش پیدا می­کند. اشعه­های مضر در هوای آفتابی، بارانی و هر نوع هوایی وجود دارند و قرار نیست شما آن­ها را ببینید، فقط باید به وسیله کرم ضد آفتاب احتمال تماس آن­ها به پوست خود را کاهش دهید.

از جمله دلایل اصلی ایجاد چین و چروک و پیری پوست، عدم استفاده از کرم ضد آفتاب و برخورد اشعه­های مضر با پوست است. بنابراین اگر می­خواهید از پیری، ایجاد چین و چروک، تغییر رنگ، ایجاد لکه­های قهوه­ای جلوگیری کنید، بهتر است که حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

در حقیقت هر دفعه­ای که پوست شما در برابر اشعه­های تابش خورشیدی قرار می­گیرد، آسیب می­بیند و عبارت برنزه ایمن عملا یک ذهنیت اشتباه است که سلامت پوست شما را مختل می­کند. با این حساب مزیت دیگری که استفاده از کرم ضد آفتاب برای شما به دنبال دارد این است که از این آسیب­ها تا حد زیادی پیشگیری می­کند.

بیشتر ببینید
آیا تزریق فیلر بینی به اندازه عمل جراحی بینی تأثیرگذار است؟

عوارض کرم ضد آفتاب

عوارض کرم ضد آفتاب چیست؟

بدیهی است که کرم ضد آفتاب یک نوع مایع شیمیایی به شمار می­رود که به سبب ترکیباتی چون داروهای سولفا، فنوتیازین­ها، تتراسایکلین­ها و … می­تواند معایب و مضراتی را با خود به دنبال داشته باشد. در ادامه به صورت کوتاه راجع به هر کدام از این عوارض صحبت می­کنیم:

حساسیت و آلرژی

بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که استفاده از کرم ضد آفتاب می­تواند منجر به قرمزی، تحریک پوست و خارش شود که جزء حساسیت­های آلرژیک پوستی هستند. در صورتی که با تجویز پزشک ضدآفتاب استفاده کنید از بروز چنین مشکلاتی تا حد زیادی جلوگیری می­کنید.

تشدید بروز آکنه

در صورتی که پوست مستعد آکنه داشته باشید، برخی از ترکیبات شیمیایی کرم ضد آفتاب می­توانند سبب ایجاد جوش و آکنه شوند. برای این‌که از این مورد پیشگیری کنید، می­توانید ضد آفتاب­های غیر کومدون و غیر روغنی را مصرف کنید.

تحریک چشم

از آن­جایی که پوست اطراف چشم نقاط حساسی را در برمی­گیرد، بهتر است از کرم ضد آفتاب در این قسمت‌ها استفاده کنید. اما مشکلی که وجود دارد این است که برخورد ضد آفتاب به چشم سبب ایجاد حساسیت شده و سبب سوزش و تحریک چشم می شود. سعی کنید در صورت بروز این اتفاق، سریعا چشم­های خود را با آب شستشو دهید.

افزایش امکان ابتلا به سرطان سینه

از جمله ترکیبات کرم ضد آفتاب استروژنی است که به عنوان یکی از مواد شیمیایی تحریک کننده هورمونی شناسایی می­شود. برای اینکه امکان ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید، خوب است که در انتخاب نوع کرم ضد آفتاب خود برای نواحی سینه دقت لازم را به کار بگیرید.

مقایسه کرم­های ضد آفتاب

افراد زیادی هستند که به سبب اطلاع از مزایای استفاده از کرم ضد آفتاب، می­خواهند که این محصول را به صورت دائمی مصرف کنند. اما در این میان سوالاتی مطرح می­شود که شما می­توانید بر پایه پاسخ آن­ها کرم ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب کنید.

کرم ضد آفتاب رنگی

تفاوت کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

هر دو ضد آفتاب مناسب هستند و بهتر بودن نوع آن برای پوست شما در انجام آزمایش توسط خودتان مشخص خواهد شد. البته طبق نظریه متخصصین ضد آفتاب رنگی برای پوست بهتر است. چرا که این نوع از ضد آفتاب دارای رنگدانه­های اکسید آهن است و مقاومت بالایی در مقابل نور خورشید دارد. در مورد کرم ضد آفتاب بی رنگ نیز به سبب وجود تیتانیوم و اکسید می­توان گفت که منجر به ایجاد رد­های سفید و حالت گچی در پوست می­شود و تعریق پوست را به دنبال دارد. لذا بهتر است که از کرم ضد آفتاب رنگی مناسب پوست خود استفاده کنید.

تفاوت کرم ضد آفتاب مردانه و زنانه

با توجه به وجود تفاوت­هایی که در پوست بانوان و آقایان وجود دارد، نوع کرم ضد آفتابی که این دو جنسیت باید مصرف کنند نیز متمایز است. در حالت کلی موارد زیر سبب می­شوند که کرم ضد آفتاب برای بانوان و اقایان شامل یک سری تفاوت شود:

  • تفاوت در هورمون­های آقایان و بانوان
  • وجود چربی بیشتر در پوست آقایان
  • تیره­تر بودن پوست مردانه
  • موی صورت مردان
  • بیشتر بودن کلاژن در پوست مردانه
بیشتر ببینید
تصاویر مدل بافت مو بچه گانه 2022 برای مهمانی ها

تفاوت کرم ضد آفتاب با فلوئید

بارزترین تفاوتی که بین کرم ضد آفتاب با نوع فلوئید آن وجود دارد، این است که بافت ضد آفتاب­های فلوئیدی سبک­تر است و در مقابل کرم­های ضد آفتاب شامل چربی بیشتری هستند و می­توانند انتخاب مناسبی برای پوست­های خشک باشند. هم‌چنین ضد آفتاب­های کرمی به سبب بافت غلیظی که دارند در بازه زمانی طولانی­تری به نسبت ضد آفتاب­های فلوئیدی جذب پوست می­شوند.

خرید کرم ضد آفتاب

نکته دیگری که در مورد کرم ضد آفتاب مطرح می­شود، برند مربوط به آن است. از آن­جایی که استفاده از کرم ضد آفتاب در سلامت پوست افراد از اهمیت بالایی برخوردار است، باید توجه داشته باشید که برند منتخب شما نیز باید استانداردهای جهانی را داشته باشد. به صورت کلی کرم ضد آفتاب لافارر و کرم ضد آفتاب الارو از جمله مطرح­ترین و شناخته شده­ترین برندهایی هستند که پیشنهاد می­شوند.

کرم ضد آفتاب لافارر

کرم ضد آفتاب لافارر یکی از بهترین و معتبرترین برند های تولید کننده کرم ضد آفتاب است که مناسب تمامی پوست­ها شامل چرب، خشک و.. می­باشد. این کرم حاوی عصاره گیاهان شیرین بیان، بیربری و.. است که ترکیبات فوق­العاده­ای برای رفع و پیش‌گیری از لک­های پوستی هستند. هم‌چنین کرم ضد آفتاب لافارر می­تواند به رطوبت رسانی عمقی و طولانی مدت پوست کمک کند که از ایجاد حساسیت، آکنه و پیری پوست نیز جلوگیری می­کند. این محصول بی­نظیر در ایران تولید می­شود و از محبوبیت بالایی در بین مصرف‌کنندگان برخوردار است.

کرم ضد آفتاب پریم

ضد آفتاب پریم از جمله دیگر محصولات مناسب پوست است که در انواع متفاوتی برای پوست­های مختلف به تولید می­رسد. کرم ضد آفتاب پریم از ایجاد آکنه و حساسیت پوستی جلوگیری می­کند و ضد باکتری، ضد چروک و جوان کننده است.

کرم ضد آفتاب الارو

کرم ضد آفتاب الارو نیز به عنوان یکی از محبوب­ترین و بهترین انواع کرم­های ضد آفتاب شناخته می­شود که برای انواع پوست مناسب است و شامل تمامی فاکتورهای استانداردسازی شده می­باشد. طبق پژوهش­هایی که انجام شده است، این کرم می­تواند تا 98 درصد از پوست محافظت کند. الارو نماینده رسمی برند فرانسوی درموکازمتیک است.

کرم ضد آفتاب ایزدین

ضد آفتاب ایزدین به سبب اینکه از واکنش­های آلرژیک پوستی جلوگیری می­کند، برای مصرف روزانه پیشنهاد می‌شود. این کرم دارای ترکیبات به خصوصی به منظور محافظت از پوست در برابر اشعه­های مضر است.

سوالات متداول

ضد آفتاب لافارر بهتره یا الارو؟

کرم ضد آفتاب الارو و کرم ضد آفتاب لافارر، هردو مطلوب و سازگار با انواع پوست هستند و نمی­توان با قطعیت از برتری یکی نسبت به دیگری صحبت کرد. هردو مناسب انواع پوست هستند و شخص شما باید ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب کند. البته نظر مصرف کنندگان نشان می­دهد که کرم ضد آفتاب الارو از درصد محبوبیت بالاتری برخوردار است.

ضد آفتاب رنگی استفاده کنیم یا بی رنگ؟

همان­طور که اشاره کردیم، ضد آفتاب رنگی حاوی ترکیباتی است که می­تواند بیشتر از پوست شما مراقبت کند. اما به صورت کلی ضد آفتاب بی رنگ به سبب کم­تر بودن مواد شیمیایی برای مصرف روزانه بیشتر توصیه می­شود.

در نهایت لازم است هشدار دهیم که استفاده از کرم ضد آفتاب را به منظور احیای پوست و حفظ سلامت آن جدی بگیرید. پوست شما اولین عامل زیبایی شماست.