از بین بردن موهای زائد: بدن همه افراد به‌طور طبیعی مو دارد و حجم موها می‌تواند بسته به ژنتیک افراد متفاوت باشد. بدون در نظر گرفتن خوب یا بد بودن از بین‌بردن این موها، این روزها همه به دنبال روش‌هایی برای رفع موهای زائد هستند. برخلاف بسیاری از ادعاهای جلب مشتری، هیچ روشی برای رفع موهای زائد بدن برای همیشه وجود ندارد و به صورت دائمی نمی‌توان از شر این موها خلاص شد.

با پیشرفت تکنولوژی روش‌های مختلفی برای به ‌تاخیر انداختن رشد موهای زائد و رفع موهای زائد به‌ صورت طولانی‌تر به‌وجود آمده است. در ادامه متداول‌ترین راه‌های از بین بردن موهای زائد را به همراه فواید، عوارض جانبی و اثربخشی هرکدام بیان می‌کنیم.

7 روش کاربردی از بین بردن موهای زائد

استفاده از تیغ

شما می‌توانید با یک اصلاح ساده، به‌سادگی از شر موهای زائد بدنتان خلاص شوید، ولی بدی این روش این است که موها به‌سرعت رشد می‌کنند و دوباره همان آش و همان کاسه می‌شود.

دوره آموزش آنلاین صفر تا صد رنگ مو

از بین بردن موهای زائد با استفاده از تیغ

همچنین بخوانید: رشد سریع مو در خانه

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

دوره آموزش دوخت سرویس پارچه آشپزخانه

استفاده از موچین

یکی دیگر از روش‌های رفع سریع موهای زائد بدن استفاده‌ کردن از موچین است. موچین، موها را از ریشه می‌کند و زمان بیشتری طول می‌کشد تا موها دوباره رشد کنند؛ اما حتی با استفاده از موچین هم موها احتمالا ظرف چند هفته دوباره رشد خواهند کرد.همچنین توجه داشته باشید که استفاده از موچین دردناک بوده و منجر به تحریک پوست می گردد.

از بین بردن موهای زائد با موچین

الکترولیز

الکترولیز شامل استفاده از فرکانس‌های رادیویی موج‌کوتاه است که از طریق سوزن‌های ظریفی که مستقیما در فولیکول‌های مو قرار می‌گیرند، توزیع می‌شوند. هدف این روش، ازبین‌بردن فولیکول مو است و به این وسیله از تحریک رشد موهای جدید جلوگیری میکند.

این روش باید توسط یک متخصص پوست یا یک الکترولوژیست معتبر انجام شود. معمولا بهره‌گیری از الکترولیز برای از بین بردن موهای زائد ناحیه‌های کوچک بدن مناسب بوده اما می‌توانید از آن برای سایر ناحیه‌های بزرگ بدن نیز بهره ببرید. ممکن است پوست پس از درمان متورم شده که امری طبیعی است و طی چندروز از بین می‌رود. همچنین می‌توانید برای تسکین این تورم و جلوگیری از خشک‌شدن پوست از لوسیون مرطوب‌کننده استفاده کنید. یکی از معایب الکترولیز قیمت بالای آن است و شاید برای از بین بردن کامل مو، به 8 الی 12 جلسه نیاز داشته باشید.

الکترولیز موهای زائد

لیزر موهای زائد

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از رشد موهای زائد، بهره‌گیری از لیزر است. لیزر طی فرآیندی سریع، موهای زائد را از بین می‌برد. معمولا برای دریافت نتیجه مطلوب به 4 الی 6 جلسه درمانی طی چندهفته نیاز دارید. لیزر یکی از اصلی‌ترین و بهترین راه‌ها برای کاهش رشد موهای زائد است.

در طول درمان با لیزر، روند کاهش رشد موهای زائد صورت گرفته اما ممکن است عوارض جانبی کمی از جمله خشکی و تحریک پوست را تجربه نمایید. خوشبختانه این عوارض جانبی پس از چند روز از بین می‌روند. همچنین می‌توانید برای رفع این خشکی از کرم مرطوب‌کننده یا ژل بهره ببرید.

لیزر موهای زائد

همچنین بخوانید: پچ زیر چشم چیست؟

کرم‌های تجویزی

اگر رفع موهای زائد با لیزر و الکترولیز را دوست ندارید، می‌توانید با یک متخصص پوست صحبت کنید تا برای از بین بردن موهای زائد بدن کرم‌های مخصوصی برای شما تجویز کند.

بیشتر ببینید
اموزش رنگ کردن مو در خانه برای مبتدی ها به صورت حرفه ای

این کرم‌ها از موادی ساخته شده‌اند که با مهار تولید آنزیم‌هایی که رشد مو را تحریک می‌کنند می‌توانند پس از یک دوره استفاده یک‌ماهه به مدت هشت هفته باعث رفع موهای زائد شوند. این کرم‌ها برای خانم‌ها مناسب‌تر هستند و برخی از عوارض جانبی آن‌ها ممکن است شامل سوزش و آکنه ناشی از اختلال فولیکول باشد.

استفاده از کرم های تجویزی

انجام اپیلاسیون حرفه‌ای

یک گزینه رفع موهای زائد برای نواحی کوچک‌تر بدن، انجام اپیلاسیون حرفه‌ای‌ست که توسط یک متخصص زیبایی معتبر انجام می‌شود. هنگامی که مو به این روش برداشته می‌شود، مستقیما از ریشه کنده می‌شود. بسته به‌سرعت رشد موهای شما، اثرات این روش ممکن است بین دو تا هشت هفته باقی بماند. این روش یک گزینه ارزان‌تر از لیزر موهای زائد یا الکترولیز است اما برای این‌که نتیجه لازم را بگیرید، باید چند‌بار آن را تکرار کنید. اپیلاسیون نباید در اطراف ناحیه تناسلی، نوک سینه‌ها، گوش‌ها یا مژه‌ها انجام شود. شایع‌ترین عوارض جانبی اپیلاسیون شامل سوزش است که معمولا موقتی‌است.

استفاده از اپیلاسیون

کرم‌های موبر

یکی دیگر از روش‌های آسان رفع موهای زائد استفاده از کرم‌های موبر است. این کرم‌ها با تضعیف پروتئینی به نام کراتین در موهای شما، باعث ریزش آن‌ها می‌شوند. نتیجه رفع موهای زائد با استفاده از کرم‌های موبر تا دو هفته موثر است.

استفاده از کرم موبر

برای از بین بردن موهای زائد این ماسک‌های طبیعی را امتحان کنید

از اپیلاسیون گرفته تا اصلاح و حتی لیزر، همه این درمان‌ها برای داشتن پوستی صاف، بی‌عیب و نقص و بدون مو به وجود آمده‌اند؛ اما اگر از این روش‌ها خسته شده‌اید و می‌خواهید رفع موهای زائد بدن به صورت طبیعی را امتحان کنید، روش‌های مختلفی از گذشته برای این کار وجود داشته که بسیار مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از لیزر و راه‌های دیگر هستند و عوارض کمتری دارند.

در ادامه شما را با چند روش طبیعی برای رفع موهای زائد آشنا می‌کنیم.

همچنین بخوانید: روش های تقویت ناخن 

نوشیدن چای نعناع

برخی مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن چای نعناع، سطح آندروژن را در بدن کاهش داده و همین موضوع از رشد بیش‌ازحد موهای زائد بدن جلوگیری می‌کند. مقداری چای نعناع یا برگ‌های نعناع تازه را خریداری کرده و آنها را در 1 فنجان آب داغ به‌ مدت 3 الی 5 دقیقه دم کنید. درنهایت برگ‌ها را صاف کرده و چای را میل کنید.

از بین بردن مو زائد با چای نعناع

شکر، عسل و لیمو

ترکیب شکر، عسل و لیمو می‌تواند به‌عنوان یک ماسک خانگی باعث رفع موهای زائد شود. شکر موجود در این ماسک باعث ازبین‌رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود، لیمو خاصیت سفیدکنندگی برای پوست دارد و عسل هم به‌عنوان یک میانجی، رطوبت پوست را تامین می‌کند. در نهایت ترکیب این سه ماده در کنار هم ماسکی برای رفع موهای زائد درست می‌کند.

رفع موهای زائد با شکر

آرد ذرت و تخم مرغ

ماسک آرد ذرت و تخم مرغ ترکیبی چسبناک و سفت است که همچون موم‌های صنعتی رفتار می‌کند. این ماسک به عنوان بهترین روش رفع موهای زائد ناحیه تناسلی عمل می‌کند. بهتر است مواد لازم و روش تهیه آن را درست اجرا کنید.

بیشتر ببینید
رنگ مو هلویی ترند - با این رنگ مو خاص و دلربا شو

به این ترتیب بهترین داروی گیاهی را برای از بین بردن موهای زائد ناحیه شرمگاهی استفاده خواهید کرد. برای از بین بردن موهای زائد بدن با تخم مرغ، ابتدا آن را در ظرفی شکسته و کامل مخلوط کنید. سپس آرد ذرت را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید تا خمیر سفتی تهیه شود.

خمیر را در نواحی مورد نظر بمالید و آرام ماساژ دهید. نهایتا بعد از 10 الی 15 دقیقه پوست را با آب گرم بشویید. این روش را حتما دو بار در هفته انجام دهید تا اثر آن را ببینید.

رفع موهای زائد با تخم مرغ

ماسک زاج سفید و گلاب

زاج سفید یکی دیگر از مواد طبیعی است که در جهت کاهش رشد و از بین بردن موهای زائد از آن استفاده می‌کنند. برای درست کردن ماسک زاج سفید و گلاب که روش مؤثری برای رفع موهای زائد است، ابتدا باید نصف قاشق چای خوری زاج سفید را با 2 قاشق سوپ خوری گلاب به خوبی ترکیب کنید.

سپس چند قطره روغن زیتون به آن اضافه کنید و دوباره به خوبی با یکدیگر مخلوطشان کنید. پس از آن خمیر به دست آماده را روی نواحی مورد نظر بمالید و بگذارید برای 20 دقیقه در آنجا بماند. پس از آن بدن را با آب سرد بشویید. استفاده از مرطوب کننده پس از استفاده از این روش باعث می‌شود تا با مشکل خشکی پوست مواجه نشوید.

رفع موهای زائد با زاج سفید

ترکیب آرد نخودچی و لیمو

یکی از داروهای گیاهی که می‌توانید برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنید، ترکیب آرد نخودچی و لیمو است. کافی است مواد اولیه و روش ترکیب آن را مطالعه و اجرا کنید تا کاهش رشد موهای زائد را به‌وضوح ببینید.

مواد اولیه را در ظرفی کامل ترکیب کنید تا مخلوطی کرم رنگ ایجاد شود. کافی است مخلوط را در نواحی مورد نظر بمالید. صبر کنید تا 20 دقیقه روی پوست بماند. پس از خشک شدن مخلوط روی پوست در همان مدت زمان معین، ماسک را با حوله‌ای تمیز پاک کنید. اکنون شاهد رفع موهای زائد بدن خود خواهید بود.

رفع موهای زائد با آرد نخودچی

ماسک زردچوبه

این ادویه طلایی و معطر در میان سایر ادویه‌های خوش‌طعم، یک ماده محبوب است. برخی افراد از زردچوبه در روتین‌های زیبایی خود هم استفاده می‌کنند. خمیر یا ماسک زردچوبه به‌طور سنتی برای رفع موهای زائد و برای درمان‌های پوستی استفاده می‌شود.

زردچوبه به‌عنوان ماسک گیاهی برای رفع موهای زائد صورت و همچنین سایر نواحی بدن استفاده می‌شود.برای رفع موهای زائد با ماسک زردچوبه مقداری زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود.

سپس این خمیر را در مناطقی از صورت یا بدن خود که می‌خواهید موهایتان از بین برود، بمالید. در نظر بگیرید که از یک برس آرایشی تمیز استفاده کنید تا انگشتانتان لک نشوند. بگذارید خمیر زردچوبه روی پوستتان بماند تا کاملا خشک شود.با خشک‌شدن ماسک، پوست شما سفت می‌شود، خمیر ترک می‌خورد و خرد می‌شود.

بعد از کندن ماسک از روی پوست، آن  را با آب ولرم بشویید و با حوله خشک کنید.

همچنین بخوانید: تینت لب چیست؟

رفع موهای زائد با زردچوبه